Menu
שאל את הרב
print
אא

מבואר בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רח"ץ), שאם רואה אור ואינו יודע אם שייך לגוי או ליהודי, אפילו מחצה על מחצה - מברך עליו "בורא מאורי האש". עד כאן. וקשה לי  שאע"פ שיש ספק ספיקא לברך - שמא של יהודי ושמא הודלק במוצאי שבת, הא קיימא לן דלא אמרינן ספק ספיקא בברכות? ובשלמא לדעת הרב כף החיים (שהובא בהגהות איש מצליח) שבדיעבד גם אם בירך על אור שלא שבת ממלאכת עבירה - יצא, ניחא, שאין כאן ברכה לבטלה, אך מרן הרב עובדיה זצוק"ל כתב בהליכות עולם חלק ג (פרשת ויצא אות יב), שהלכה כרוב הפוסקים - שלא יצא וחוזר לברך - וא"כ הדרא קושיה לדוכתא?

הרב אדיר כהן

כבר עמד על זה מר זקיני מרן רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל בספר פרחי כהונה (ברכות דף נ"ג ע"א), ופירש דשאני הכא דמה שאין מברכין על נר שלא שבת או נר העשוי שלא להאיר הוא מדרבנן, כי ברכת הנר אינה משום הנאה, וא"כ מהראוי היה לברך על כל אור שיהיה, רק דמאיזה סיבה אמרו חכמים שלא לברך, ולכן באותו איסור שאין לברך איכא למימר שפיר ספיקא דרבנן לקולא ומוקמינן לה אעיקר הדבר דמחוייב לברך, ולכן לא אמרינן בהו ספק ברכות להקל. ע"ש. ועיין עוד במה שכתבתי בשו"ת ויען הכהן חלק א' (סימן ט"ז אות כ"א). ואין כאן מקומו להאריך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן