שאל את הרב
print
אא
מה דעת הרב על התשובות של הרמב"ם לחכמי לוניל, בעוד שכל הראשנים והאחרונים (כולל רבי אברהם בן הרמב"ם) יחסו אותם להרמב"ם, הרב קאפח בפירושו למשנה תורה (למשל בהלכות שבת פרק כ' הלכה ח' הערה טז) ובעוד הרבה מקומות, ייחס אותם לזייפן שזייף אותם בחיי הרמב״ם. והרב שילת אמנם ייחס אותם להרמב"ם אבל סובר שהרמב״ם כתב בסוף ימיו והיה במצב של טירוף דעת .
1. האם התשובות הם להרמב״ם?
2. במידה וכן, איך נסביר הגמגום בלשון (שזה הפך מדת הרמב״ם) ואי ישירות בענין, וגם סתירות מתשובות אחרות בדרך פירוש הגמרא (כמו ההערה לעיל), שגם מפרשי הרמב"ם כמו המגיד משנה ומרן הכסף משנה הרגישו בה (למשל כסף משנה בפרק א' מהלכות קריאת שמע הלכה ח' שכתב שדברי השאלה והתשובה סתומים וחתומים).

מרן ראש הישיבה

לא ראיתי שהרב שילת כתב שהיה במצב של טירוף הדעת ח"ו.
לא מסתבר שמי שהוא זייף תשובות הרמב"ם עוד בחייו. גם הסגנון מוכיח שהוא של הרמב"ם. יש לבדוק באחרונים אם תירצו קושיות מרן הכסף משנה והמגיד משנה (איפה המגיד משנה?).
ואם לאו - יתכן שמרוב הטורח שהיה עליו בסוף ימיו ברפואת המלכים והמוני העם כתב לפום ריהטא. ועיין להגר"א בשלחן ערוך אורח חיים (סימן ש"א סעיף מ"ב).

שאלת המשך:

הרב שילת (במאמר בספר זכרון לרב יצחק נסים זצ"ל כרך שני) כתב שאולי מחמת חולי (ועול גויים וכו') נגרם להרמב"ם אונס או שכחה. בשאלה העתקתי מכלי שני ואולי שבאמת הרב שילת התכוון לשכחה גרידא ולא עד מצב של טירוף דעת. אולם  כאשר מדובר על כמה תשובות נראה שהתכוון לזה.
לגבי המגיד משנה, הוא בהלכות שבת פרק כ' הלכה ז' (ולא ח' כמו שכתבתי למעלה) שכתב: "ומ"מ [מפני] שאף הוא עצמו מודה שאין דבריו מוכרחים לפיכך יש להחמיר כדברי שאר המפרשים ז"ל".

מרן ראש הישיבה

אין לי תשובה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0