שאל את הרב
print
אא
1. ראיתי בשו"ת איש מצליח כרך ד' (חלק או"ח סימן יג) שכתב שמנהג ג'ירבא כאשר יבוא חיריק עם מעמיד השווא אחריו נקרא כחטף פתח כגון זבחי אלהים, בשקתות המים. לכן לא מובן למה בתקון קוראים איש מצליח הפטרת שמיני של פסח (ישעיהו י, לד) כתבתם "סבכי היער" בלי חטף פתח בבי"ת ולא שמתם מתג כלל, שבתנ"ך ברויאר וקורן יש שם מתג ולכן למנהג ג'ירבא זה צריך להיקרא כחטף פתח?
2. ועוד כתב באיש מצליח שבג'רבה קוראים רצפת עם חטף פתח בצד"י, ולכן מובן למה הפ"א רפה, אבל לאלה שלא נוהגים בח"פ הם קוראים בשווא נח, א"כ למה סימנתם שווא נע בצד"י האיש מצליח אמר לקרוא את זה כנח?
3. האם כל פעם שמגיע חיריק חסר מתג ואחריו שווא השווא נקרא כנע או כחטף פתח?

מרן ראש הישיבה

1. בישעיהו צ"ל מתג במלת סִבְכֵי, ונשמט בתקון איש מצליח בטעות.
2. רִצְפַת ע"פ הכללים הצד"י בשוא נח אע"פ שיש געיא לפניה, אולי סימנו בשוא נע מפני שהפ"א רפויה. וצריך עיון.
3. חיריק חסר מתג ואין אחריו יו"ד, השוא שאחריו נקרא בשוא נח. חוץ ממלים בודדות שיש בהן מסורת.

שאלת המשך:

1. לפי דברי מרן ראש הישיבה יוצא שצריך לקרוא סבכי היער בחטף פתח בבית למנהג ג'ירבא?
2. האם באמת כך עשו בג'רבא בשמיני של פסח?

מרן ראש הישיבה

1. כך כתב הרב לחם הבכורים (רבה של ג'רבא) דף צ"א ע"ב, ושכן דעת הרד"ק.
2. לא הייתי בג'רבא ואינני יודע אם כך נהגו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0