Menu
שאל את הרב
print
אא

האם אדם הקורא את ההפטרה - לא בקצב של השליח ציבור, אלא בלחש לבדו יצא ידי חובה? שמלשון האחרונים המובאים במשנה ברורה (סימן רפד סעיף קטן יא) משמע שעדיף שיקרא עם השליח ציבור מילה במילה [בלחש], ועכ"פ יכול לשמוע ממנו בלי לומר דבר (וכן משמע מדברי הכס"מ המובאים בהגהות איש מצליח במקום). אך אם יקרא לבדו - לא יצא ידי חובה, אך מאידך גיסא מלשון האר"י המובאת בהערות "איש מצליח" שכתב: "שצריך לקרוא בעצמו ולא לסמוך על המפטיר" - משמע קצת שאפילו לכתחילה שפיר דמי לעשות כן. וכמדומה שרובא דעלמא עושים כן, אלא שלא ברור לי האם עושים כן ברצון חכמים.

הרב יעקב כהן

על פי האר"י ז"ל צריך כל אחד לקרוא ההפטרה [בלחש] עם השליח ציבור, ואם קורא אתו ביחד ממש הנה מה טוב, ואם אינו יכול ג"כ שפיר דמי, שהרי אפילו לגבי קריאת התורה כתב מרן בשלחן ערוך (סימן קמ"ו סעיף ב') שיכול לקרות שנים מקרא ואחד תרגום בשעת קריאת התורה, כיון שהוא מעין מה שקורא השליח ציבור אע"פ שאין קורא ממש בפסוק שהש"ץ קורא וכמו שכתב המשנה ברורה שם. ודוקא באופן שיש עשרה מבלעדיו וכמו שכתב בביאור הלכה. ואע"פ שלענין קריאת התורה עדיף לכוין דעתו ולשמוע מפי הקורא וכמו שכתב בשלחן ערוך שם, מכל מקום לגבי הפטרה שעל פי האר"י צריך כל אחד לקרוא שפיר דמי לסמוך על עיקר הדין היכא דאינו יכול לקרוא עם הש"ץ יחד.

שאלת המשך:

האם מי שאין לו סבלנות כל-כך לקרוא עם הש"ץ שמאריך בניגון וכו' ולכן קורא לעצמו בלחש, האם נחשב ג"כ כ"היכא דאינו יכול לקרוא עם הש"ץ יחד"?

הרב יעקב כהן

זו דרך ללמד עצמו את מידת הסבלנות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן