שאל את הרב
print
אא
בענין השקפת עולם ואורח חיים החרדי - במשנה באבות כתוב יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משחת עוון. ועוד אמרו חז"ל: רבי ישמעאל אומר הנהג בהם מנהג דרך ארץ חרוש וזרע. ואביי אומר הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידם כרבי שמעון ולא עלתה בידם. ועוד אמרו: גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמיים.
אני מסכים עם הגישה שמי שבאמת מוכשר ובעל זיכרון וכישרון יכול לשבת וללמוד וכמו שכתב הרשב"ץ והכסף משנה והגאון רבי חיים עובדיה יוסף שליט"א (יחוה דעת חלק ג' סימן ע"ה).
אבל כיום כמעט כל החרדים יושבים ולומדים ומעט מאוד יוצאים לעבוד, זה נראה כ"רמאות" וכי כולם אכן מוכשרים ומתמידים, יש הרבה כאלה שלא יכולים לשבת וללמוד וזה נכפה עליהם כתוצאה מלחץ חברתי משפחתי וכדומה. ולא רק זאת, כלל לא מלמדים מקצועות חול ברמה גבוהה כדי שיוכל לפרוש לעבוד אם לא מתאים לו ללמוד.
אני כל הזמן שומע תירוץ מאוד רעוע מפיהם, שאם אדם יוצא מהישיבה לעבוד הוא ודאי יתקלקל, הרי יש נסיונות גדולים בחוץ וכי דברי חכמי המשנה והגמרא לא עדכניים לזמננו וכי מה שהם דיברו נכון רק לימיהם?!
קראתי את התשובה ביחוה דעת הנ"ל, על השאלה לשלוח ילד לישיבה תיכונית או ישיבה קדושה, ובאמת דברי מרן הגרחע"י רק בבעלי הכישרון ראויים אכן לשבת וללמוד.
א"כ מה ההצדקה באי היציאה לעבוד וההתבצרות נגד לימודי חול ונגד יציאה לעבודה של העולם החרדי?

הרב יהונתן מאזוז

ענין זה ארוך ומסועף, ואי אפשר לבארו על רגל אחת, רק אענה על שתי נקודות.
1. רבים מגדולי הדורות לא היו בעלי כשרון, ורבים מבעלי הכשרונות לא צמחו לתלמידי חכמים כי סמכו על כשרונותיהם ולא עמלו בתורה.
2. התשובה שענו לך שמחוץ לישיבה אפשר להתקלקל, אינו רעוע אלא חזק כראי מוצק, וזהו דבר שהמציאות מוכיחה עליו, ודברי חז"ל חיים וקיימים לעד, ועד לפני ששים שבעים שנה אבותינו בחו"ל כולם היו תלמידי חכמים הנהנים מיגיעם, כי הרחוב היה ספוג ביראת שמים וכל הבעלי בתים הפשוטים היו קובעים עתים לתורה 2-3 שעות בבוקר ו2-3 שעות בערב. והרמב"ם כתב שהאיש העמל, יעסוק במלאכתו 3 שעות ותשע (!) שעות יעמול בתורה... ואנן מה נענה אבתריה בזמן שרודפים את שומרי התורה (לא אברכים) שעמלים לפרנסתם וצריכים בימים להתפלל תפלת שחרית בדיעבד קודם הנץ ולהכנס במשעול הכרמים ובמחלוקות הפוסקים איך להסתדר עם טלית ותפלין ועוד ועוד. ולא די בזה אלא צריכים להשלים את חצי השעה שאושרה להם לאחר, על חשבון זמנם הפרטי, ועתה אמור אתה האם קל לצאת לעבוד בלי להתקלקל? כמה "קילו" יראת שמים צריך בשביל להתמודד עם כל המכשולות, ולא דיברנו על אינטרנט ועובודה עם נשים וכו'. ה' יחזיר את כולנו בתשובה.

שאלת המשך: האם החרדים בגדר מי שלא מלמד את בנו אומנות כאילו מלמדו לסטות?

מה בדבר מי שלא מלמד את בינו אומנות כאילו מלמדו לסטות (קידושין דף ל' עמוד ב') אני באופן אישי נפלתי, עם "חרדי" עם פאות וזקן כאורך הגלות, שלא הפסיק לשקר ולגנוב

הרב יהונתן מאזוז

הסיבה שנחשב כאילו מלמדו ליסטות היא מכיון שכשאין לו אומנות יחסר לחמו וילך ויגנוב כך כתב רש"י ואם כן שמקבל כסף מהכולל לא שייך זה וכל שכן שלומדים בישיבות "אומנות הרבנות" להיות מורי הוראה, מגידי שיעורים רבני קהילות, שחיטה, מילה, ועוד ועוד. ועיין לרבנו המאירי בקידושין שם שכתב שאם מלמדו תורה אין  צריך ללמדו אומנות. עיין שם. ועיין עוד באגרות משה (יורה דעה חלק ד' סימן ל"ו) באורך בנושא זה ודי בזה עתה.
ומה שכתבת "חרדי" עם פאות וזקן רימה אותך ושמת מרכאות למלה "חרדי" מבין אני שהנך מבין לבד הייטב שאין הרמאי ונוכל נקרא חרדי גם אם יתלבש כמו חרדי ואם כן מה התלונה? ואילו לימדוה אביו אומנות לא היה גונב ומרמה? ומוטב לך לומר שהיה אביו ללמדו מוסר.
ודבר ידוע הוא שרוב סיפורי היושר והמוסר הגבוה במסחר הוא דווקא בקרב החרדים וסיפורי רמאות ונכלות לא נמצאים בקרב חרדים אמיתיים רק מזעיר ולכן עושים מספורים רעש גדול 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0