שאל את הרב
print
אא
ידוע הדבר שבאכילה בין של פת הבאה בכיסנין ובין פת גמורה פחות מכביצה אנו פטורים מן הסוכה. האם הדבר אפשרי כשאין סוכה באיזור לאכול שיעור פחות מכביצה ולחכות שיעור זמן מסוים ולהמשיך באכילה שוב של פחות מבכיצה ולהיות עדיין פטור באופן כזה מן הסוכה? ובמילים אחרות האם הצטרפות של 2 שיעורי כזית לשיעור כביצה מותנית בעמידה בזמן מסוים או שלא.

הרב יהונתן מאזוז

אם אין שום ברירה אחרת באזור (אפילו לא סוכה של בית הכנסת), יכול לעשות כן ויברך קודם ברכה אחרונה על הכזית שאכל, וימתין זמן מה ויאכל עוד קצת. וההמתנה היא כדי שלא יראה כברכה שאינה צריכה.

שאלת המשך:

אם לא יברך ברכה אחרונה לאחר הכזית הראשון וימתין מספר דקות (זמן של בכדי אכילת פרס) ואז יאכל שוב כזית הדבר לא יועיל? הכזיתות מתחברות לשיעור כביצה על אף ההפסקה והוא יהיה מחוייב בסוכה?

הרב אדיר כהן

ההמתנה לפעמים נחשבת הפסק ולפעמים לא נחשבת הפסק. אם דעתו להמשיך לאכול אח"כ אינה נחשבת הפסק, ואם גמר בדעתו שלא לאכול יותר נחשב הפסק, אם זה אכילת עראי, אבל בסעודת קבע בכל אופן לא נחשב הפסק אלא א"כ אמר בואו ונברך וכיוצא, ויש הסוברים שגם בעודת קבע כל שגמר בדעתו לא לאכול יותר נחשב הפסק. ויש עוד פרטים בזה, ראה בספר ברכת ה' חלק ג' (פרק י"א).
ועל כל פנים למעשה בנידון דידן יש לעשות כמו שהשיבוהו לנכון שיאכל כזית ויברך ברכה אחרונה, וימתין זמן מה (או שיעבור לרשות אחרת) ורק אח"כ יברך ויאכל שוב. ובכל אכילה יכוין בברכה ראשונה רק על אותו כזית, ובזה אין כל חשש.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0