שאל את הרב
print
אא
1. בסליחות אומרים: דעני לעניי ענינן וכו' דעני לעלי ברמה וכו'. התפילה הידועה של עלי ברמה היא על חנה, ורק אמר יתן ה' את שלתך, ולפי רש"י רק בישר לה שתפילתה התקבלה. אז איזו תפילה ענה לו? ועוד למה לא הזכיר את תפילת חנה? שהיא הידועה וממנה לומדים את כל הלכות תפילה.
2. למה ברכת המחזיר שכינתו לציון היא משונה מכל הברכות בתפילת 18 המדברות ישירות אל הקב"ה, "מגן אברהם" - אתה הקב"ה מגן אברהם וכו', אבל ברכה זו מדברת בגוף שלישי על הקב"ה?

הרב יהונתן מאזוז

1. בעל הסליחה מפרש בפסוק "יתן את שלתך" שהיא ברכה ותפלה ולא כפירש רש"י. וכן הסבירו הרד"ק לחד פירושא, והמצודות. וכן מוכח בגמרא בברכות (דף ל"א ע"ב) שהחושד בחברו על חנם צריך לברכו, ולמדו זאת מכאן. ע"ש. ובחזון עובדיה - ימים נוראים (עמוד ח"י) הביא בשם רבי יהודה בר יקר שפירש כן כוונת בעל הסליחה. ע"ש. ומה שלא הזכיר תפלת חנה אולי הוא בכלל "דעני לתבירי ליבא". ובפיוט שמע קולי לרב האי גאון ביום הכיפורים הזכיר גם עלי וגם חנה. ע"ש. ועיין בביאור שבסידור איש מצליח שם. ודו"ק.
2. כל הברכות פותחות בגוף נוכח - "אתה", ומסיימים בגוף נסתר - "שהכל נהיה בדברו", "מחזיר שכינתו לציון" וכיוצא בזה. ולכן גם "מגן אברהם" ו"מחיה המתים" הינם לגוף שלישי - שבח לה' יתברך שהוא מגן אברהם ומחיה המתים וכו'. וטעם המעבר מגוף שני לשלישי האריכו בזה המפרשים ואין כאן מקום להאריך.
 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0