Menu
שאל את הרב
print
אא

1. אם אפיתי אוכל בשרי לא מבושל בתנור חלבי, ולא ידוע מתי בפעם האחרונה השתמשו בתנור והתבנית חדשה מיוחדת לחלבי. מה דין התבשיל, התנור, התבנית ורשת הברזל מתחת לתבנית?
2. אותה שאלה כמו 1 רק כאשר אפו בתנור אחרי שעברו 24 שעות מאפיית חלבי לא מבושל?
3. אותה שאלה כמו 1 רק כאשר אפו בתנור אחרי שעברו 24 שעות מחימום חלבי מבושל?
4. אותה שאלה כמו 1 רק כאשר אפו תוך 24 שעות מאפיית חלבי לא מבושל?
5. אותה שאלה כמו 1 רק כאשר אפו תוך 24 שעות מחימום חלבי מבושל?
6. שאלות 1,2,3,4,5 כאשר מדובר בסעיף אחד בחימום בשרי שהיה מבושל כבר?
7. שאלות 1,2,3,4,5,6 כאשר מדובר בשאלה 1 בתבנית חלבית נקיה שהייתה בתנור?
8. שאלות 1,2,3,4,5,6 כאשר מדובר בשאלה 1 בתבנית חלבית שהייתה בתנור עם קצת שאריות חלביות?

הרב רזיאל כהן

יישר כח על השאלה המקיפה, אנסה לענות בעזרת ה' באופן כללי:
א). כלי חלב נקי שעברו 24 שעות מבישול החלב שבו, בליעת החלב שבתוכו נפגמת ונפסדת. ולכן אם טעו ובישלו בו בשר, דינו כ"היתרא בלע", ויש קצת "הנחות" בהכשרו, שגם אם בלע בצורה יבשה – כגון שפוד או תבנית אפיה – די לו בהגעלה. (ולהבדיל משפוד או תבנית שאפה בהם איסור גמור, כגון בשר נבלה, שטעונים הכשר בליבון באש).
ב). גם אם לא ידוע לנו בבירור שעברו 24 שעות מבישול החלב, אנו תולים שעברו, כיון שהלכה היא: "סתם כלים אינם בני יומן".
ג). בכל האופנים שעברו 24 שעות (או שיש ספק אם עברו), המאכל מותר בדיעבד (מטעם "נותן טעם לפגם"), אך זהו דוקא כשהיתה התבנית נקיה משיורי חלב. אם נשארו בה שירוי מאכל חלבי (ואין שם ביטול בששים), המאכל אסור גם אחרי 24 שעות, וכן לתבנית אין תקנה אלא בליבון.
ד). דין בליעת התנור, הוא כדין בליעת נוזל (שהרי הוא בלוע אדים לחים), ולכן גם אם נבלע בו איסור גמור (כגון נבלה וטריפה, או שלא עברו 24 שעות בין הבשר לחלב), די להכשירו בליבון קל (שהוא שוה להגעלה) – דהיינו להסיקו בחום הגבוה ביותר למשך חצי שעה. כמובן אחרי שינקוהו היטב מכל שיירי לכלוך בעין. כל זה נכון גם לגבי הרשת שהיתה מתחת לתבנית ולא נגעה באוכל באופן ישיר.
ה). התבנית דינה כבליעת דבר יבש, ולכן אם נבלע בה בשר וחלב תוך פחות מ-24 שעות ביניהם – הרי היא אסורה, אבל אם עברו ביניהם 24 שעות (ונקראת "היתרא בלע") אפשר להכשירה בליבון קל כנ"ל.
החילוק בשאלותיך בין אוכל מבושל לאוכל שאינו מבושל לא הבנתי. אשמח אם תבאר כוונתך בזה.

שאלת המשך:

1. משמעות לא מבושל זה לשים בתנור עוף שחוט, משמעות מבושל זה רק לחמם בתנור מאכל מבושל כבר, אולי יש נפקא מינה כי מאכל לא מבושל עושה את התנור יותר בשרי?
2. עוד רציתי לברר האם יש נפקא מינה בכל השאלות במידה וזה היה בשוגג או מזיד?

הרב רזיאל כהן

1. קודם הכשרו של התנור (החימום) יש לנקות את דפנותיו היטב מכל לכלוך בעין, וזה מועיל גם לאופן שהמאכל לא היה מבושל ופלט אדים רבים.
2. אכן, יש להבהיר שכל מה שכתבנו בתשובה הנזכרת, להתיר מה שנאפה בתנור אחר שעברו 24 שעות (או ספק אם עברו), זהו כשנאפה שם בשוגג, אבל אם אפה שם בכוונה תחילה (על סמך ההיתר של נטל"פ), אסור לו לאכול את המאכל (עיין שו"ת יביע אומר חלק ח' חלק יורה דעה סימן י"ד).
 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן