Menu
שאל את הרב
print
אא

בעירנו ישנו גוי (אמא גויה, האב יהודי) שלא ברור כיצד אבל הוא נימול. כעת, משהגיע לגיל מצוות הוא מבקש ללמוד לבר מצוה ולהניח תפילין. הסיבה לכאורה היא כי כל הילדים בבית הספר עשו בר מצוה. הוא נדחה על ידי "מלמד 1" אליו הוא פנה, ולכן חיפש מלמדים אחרים עד שאחד מהמלמדים בעיר הסכים ללמדו ואף פנה ל"מלמד 1" (שהינו בקיא בהלכה) וטען שיכול להיות שהנער יתגייר לנוכח העובדה שהוא מחזר אחר הבר מצווה, ועוד עובדה שהוא נימול. "מלמד 1" ניסה להסביר לו שהוא גוי ויש בית דין אליו ניתן לפנות לצורך גיור. אך הוא בשלו. האם יש צד כלשהו להתיר ללמדו את הפרשה והנחת תפילין?

הרב דוד עידאן

עיין להרמב"ם בפרק י' מהלכות מלכים הלכה י' שכתב, בן נח (דהיינו שאינו עובד עבודה זרה) שרצה לעשות מצוה משאר מצוות התורה, כדי לקבל שכר, אין מונעים אותו לעשות אותה (ונראה דהוא הדין לגוי ולא רק בן נח, ודוקא לענין צדקה אין מקבלים מגוי). ומכל מקום כתב שם הרדב"ז, מצוות שצריכין קדושה כגון תפלין ספר תורה ומזוזה אני חוכך להחמיר שלא יניחו אותם לעשותם.
ועוד כתב שם הרדב"ז, שאף שהתירו לבן נח לעשות מצוות, אין להניח לו לעשותן אם אומר שעושה משום שנצטוה, אלא דוקא אם אומר שעושה מפני שרוצה שכר.
ולענין לימוד תורה, עיין שם בהלכה ט' שאסור לגוי ללמוד תורה, ונענש על כך.
לכן בנדון דידן אם אותו נער אומר שרוצה ללמוד על מנת להתגייר ורואים שהוא רציני בכוונותיו, אפשר ללמדו תורה. אולם בשלב זה יש להמנע מהנחת תפלין עד שיתגייר ממש וכדברי הרדב"ז.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן