Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי באחד העלונים, שלדעת מרן ראש הישיבה שליט"א יש לעמוד באמירת "צדקתך" במנחה של שבת. ושתי שאלות יש לי: הרי המנהג זה, לא הובא בפוסקים ובשלחן ערוך, אלא באליה רבה [סימן רצ"ב] בשם ספר התניא, שכתבו ש"מנהגינו" לאומרו מעומד, לפי שדומה לצדוק הדין. עד כאן לשונו. האם אמנם מחוייבים אנו לנהוג כמנהגים המוזכרים בספרי פוסקי אשכנז?
זאת ועוד אחרת, שלא זכיתי להבין את טעמם, שהרי אם צו"צ דומה לצדוק הדין, הרי שיש דווקא לשבת, שהרי בצדוק הדין דרך האבלים לשבת, ורק המנחמים עומדים. ובנדון דידן, לכאורה פשוט שאנו כאבלים המקבלים את דינו של הקב"ה [שלקח את משה רבינו ע"ה ודוד המלך ע"ה ויוסף הצדיק בשבת] ומצדיקים עלינו את הדין.

הרב אדיר כהן

ספר התניא הוא לאחד מן הראשונים, ובודאי שאין כל איסור לקבל מנהג שהובא שם כל שאין לנו ידיעה ומקור שאנו נוהגים אחרת. ואדרבא המנהג פשוט גם אצל הספרדים לעמוד.

ולא יושבים כאבלים, אחר שאין זה אבילות ממש שאסורה בשבת.

שאלת המשך:

ספר התניא הוא לאחד מן הראשונים???? ואין כל איסור לקבל מנהג האשכנזים?? והמנהג פשוט אצל הספרדים לעמוד???? איזו מן תשובה זו מחילה מכבודו?הערת מערכת: הבאנו רק מקצת מנוסח השאלה של השואל שהוא עם הארץ וגם חצוף, ובכלל לא היה ראוי לתשובה.

הרב אדיר כהן

כמה סבלן הוא הנייר ששותק שמעלים על גיבובי תיבות לא לעניין, ממי שכפי הנראה לא קרא ולא שנה, ואולי גם לעולם לא להתפלל במנין. כי כל מי שבא לבית הכנסת יראה שגם הספרדים עומדים בצדקתך, וכן הובא בספרי הפוסקים הספרדים, יפה ללב (סימן רצ”ב סק”א) וכף החיים (שם ס”ק ט”ו), והלכה ברורה חלק י”ח (שם סעיף י”א). וזאת מטעם שספר התניא מיוסד על ספר שבולי הלקט (ובענייין שלנו עיין בשבה”ל סוף סימן קצ”ו) והוא מקורו מרומי ולא היה אשכנזי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן