שאל את הרב
print
אא
יש בעיה בנושא השידוכים שמסתכלים על חיצוניות ולא מי האדם. לדוגמא אנשים מפחדים שבת חרדיה תשתדך עם בחור עם כיפה סרוגה לא מדובר - במיקל ראש בהלכה אלא בחורי ישיבה גבוהה שיושבים כמה שנים רצופות בישיבה, מדקדקים בהלכה, מקפידים על צניעות והפרדה בארועים, ורואים את התורה בראש סולם הערכים.
האם מניעה של שידוך כזה נכונה מבחינת השקפה והנהגה, או לא להסתכל בחיצוניות אלא מי האדם באמת?

הרב צמח מאזוז

לעניות דעתי אם הבחור מדקדק בהלכה קלה כבחמורה, ואם למשל הכלה תעמוד על זה שהחתונה תהיה בישיבה מעורבת גברים ונשים, ורק הריקודים של הנשים יהיו מאחורי המחיצה והבחור יהיה מוכן לבטל שידוך כזה - בודאי לא הייתי פוסל בחור כזה בגלל כפתו הסרוגה, ואני אישית מכיר בחורים טובים כאלה.
אלא שכיום, בחור שהוא עם כפה כזאת ולא מחליף אותה, זה בדרך כלל מפני שהוא רוצה להראות משתייך לציבור הפשרנים ומזדהה איתם. ועיין בשו"ת "עשה לך רב" חלק א' להגאון רבי דוד הלוי זצ"ל רבה של תל אביב (שלא נמנה על ציבור החרדים ובודאי שחלילה לא התכוין לפגוע בחובשי כיפות הסרוגות) בסימן ס"ג שענה לשואל שהיה בחור ישיבה, ואחרי חתונתו אשתו עומדת על זה שילך איתה לקולנוע, והתיר לו כהוראת שעה בתנאים מאד מסויימים ומסוייגים, ואחד מהם: "אל תלבש כובעך כרגיל, אלא תשים כסוי ראש אחר, מסוג זה שאנשים דתיים שאינם מקפידים לצערנו על הליכה לקולנוע - רגילים בו". ע"ש. והדברים ברורים שכוונתו על כפה סרוגה. לכן גם אם מדובר בבחור איכותי, אני מבין את הצד של המתנגדים.

שאלת המשך:

במחילה רבה מכבודו בוודאי הרב יודע שיש בציבור הכיפות הסרוגות כמה סוגי כיפות (כפי שיש גם אצל החרדים), ולפי הכיפה גודלה וסוגה וכן משאר מראהו החיצוני ניתן לדעת הרבה על הבחור, וניתן גם להבחין בינו לבין אחרים שאינם מקפידים על קלה כבחמורה, ולכן אינני מבין את המתנגדים לחתונה זו מלבד הסיבה שיש פה איזה שינוי מסגרת ומה יגידו השכנים וכו' - טענה שהיא מובנת, אבל איננה שייכת לאמת וחבל שאנחנו לא יכולים להתחתן אחד עם השני כמו בית הלל ובית שמאי.
לגבי הדוגמא שהרב נתן לגבי לבטל שידוך עם בחורה שרוצה שבחתונתה יישבו מעורב, אני יודע שבעבר (פה בארץ, בשונה מחוץ לארץ ששם לא היו שומעים אפילו על דבר כזה ואשה כמעט לא הייתה יוצאת מביתה בניגוד להיום לצערינו) היו הרבה יראי ה' עושים חתונות בישיבה מעורבת ורק הריקודים היו נפרדים. לכן נראה לי שלבטל שידוך כזה (כמובן שמדובר שהזוג כבר נפגש ורוצה להתחתן ואז מגיע הביטול, אם הבחור מראש שם גדר לעצמו לא להיפגש בכלל עם בחורות כאלה זה בוודאי שאין בעיה) הוא דבר קצת קשה.

הרב צמח מאזוז

יום אסרו חג סוכות התשע"ד
ליצחק היקר הי"ו
כה לחי ותזכו לשנים רבות נעימות וטובות! קראתי את מכתבך, וכבר הסברתי את טעמם של המתנגדים, וגם אם נאמר שאיננה שייכת לאמת, יש לדעת שהחיצוניות קובעת הרבה. ומי לנו גדול מאברהם אבינו ע"ה כאשר שלח את עבדו לקחת אשה לבנו ליצחק, שלח אתו עשרה גמלים, וגם התורה טורחת לספר לנו את זה, וכל זה למה? היה מספיק שלשה או ארבעה גמלים שלא יהיה איסור ייחוד ותו לא! אלא לעניות דעתי לעשות רושם!
כמו כן, במסכת בכורים, המשנה מתארת את טכס הבאת הביכורים, בדרך עד ירושלים, ובכניסה לירושלים עד לבית המקדש, בטכס מאד מכובד ומרשים! ולכאורה אפשר להביא את הבכורים בשקט בלי הרבה רעש כמו שמביאים שאר הקרבנות והמעשרות שעלותם פי מאה ויותר מהביכורים, אלא כמו שאומרים המפרשים היות שבסך הכל חייבים רק אשכול אחד ותאנה אחת וכו', ומטרת הביכורים להחדיר לאדם, כי ה' יתברך הוא הבעל הבית ולא בעל השדה, ואנשים עלולים שלא לעלות בגלל הטרחה הגדולה של הנסיעה שאורכת ימים רבים, והנתינה לכהן היא קטנה (מה שאין כן במעשרות שהנתינה גדולה) ואז נפסיד את המטרה, לכן תקנו את הטכס המכובד הזה. לסיכום, אנחנו רואים שחכמים רואים שיש ענין גם ברושם החיצוני. והוא הדין לדידן. ודי בזה.
עם זאת, איני מבין מה הבעיא אם יחליף הכפה, אני מכיר מגדולי הציונות הדתית וביניהם ד"ר יוסף בורג ז"ל ועוד, עם כפה גדולה שחורה.
בכל אופן, הסברתי את דעתם של המתנגדים, ולא אומר קבלו דעתי, כי אלו ואלו דברי אלקים חיים, ואין עוד מקום להאריך. 

שאלת המשך:

לכבוד רבינו הרב צמח שליט"א, תודה רבה על ההשקעה בתשובות לשאלות עמך ישראל, וה' יברך את כבוד הרב ויגבר חילו בתורה. זכיתי בחסדי ה' ללמוד בישיבות הקדושות של מה שכינו כאן בדיון 'הציבור הדתי-לאומי', ונפגשתי לא חלילה עם פשרנות וזלזול בהלכה כמו שמשתמע מדברי כבוד הרב שליט"א, אלא עם עוצמות גדולות של אמונה ויראת שמים, אהבת תורה ומסירות ללימודה, דקדוק במצוות ואהבת ישראל, מסירות נפש גם על מצוות יותר קשות לקיום, כמו יישוב ארץ ישראל ומלחמה באויבי ה' תוך שמירה על טהרת הקדש. כאב לי מאד מאד לראות את הדברים כתובים כך. גדולי עולם וקדושי עליון עמדו בייסוד הדרך הזו בעבודת ה', והדריכו את תלמידיהם כך. זה שבחורי הישיבות הקדושות הללו לא מחליפים מכיפה סרוגה לכיפה שחורה - אינו נובע כלל מרצון להיכלל בציבור פשרני ח"ו, אלא מרצון להשתייך דוקא לציבור בני הישיבות הקדושות הללו, ע"פ קבלת מרותם של גדולי העולם הנ"ל. [אני מבין את ההסתייגות של אנשים מסויימים מתוך מפגש עם תופעות של פשרנות בקרב חובשי כיפה סרוגה שאינן בני ישיבות, אך נראה לי שפשוט לא מכירים את הישיבות הקדושות הללו מבפנים]. בלב כואב על כבוד התורה וישראל, שילה.

הרב יהונתן מאזוז

לאחר ההתבוננות בדבר מורי ורבי מהרי"ץ שליט"א נ"ל שאין בכוונתו לומר לכל לומדי הישיבות הקדושות המשתייכות לציבור הדתי לאומי שיחליפו כיפה. אלא מאחר ובעולמנו החיצוניות מסמלת משהו, ומשפיעה ג"כ הנה כשיבוא שידוך בין מגזר כזה למגזר שונה ויש "סטיגמה" על אותו מגזר שהם כך וכך איך נוכל לברר מהות בחור זה? אם מוכן לשנות בדברים שאינם מהותיים ואינם בכוונה מכוונת כגון סוג הכיפה שגם (חלק) מגדולי הרבנים בציבור הדתי לאומי (כפי הידוע לי) לובשים כיפה שחורה וזאת מאחר והציבור איתו הוא עומד להתערות לא מקבלים זאת בעין יפה 
עניין זה בכללו דומה לבחור ממגזר חסידי שיקצץ פאותיו ויתנם מאחורי האוזן כמקובל אצל הליטאים תכף ומיד יצטייר בעיני כולם שירד ברוחניות ויצטרך לעמול קשה להוכיח שלא כך הם פני הדברים אע"פ שכל גדולי הליטאים הולכים כך 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0