Menu
שאל את הרב
print
אא

איתא במסכת נדרים (לז:) מקרא סופרים ארץ ארץ שמים מצרים. ופירש הר"ן בד"ה שמים מצרים, וזה לשונו: שאע"פ שאין בהם אלף נקראים כאילו היתה בהם. ובאמת דדברי הר"ן הללו נתונים במחלוקת, האם להסבירם כדברי רש"י (שכידוע זו מחלוקת האם נכון הדבר שמיוחס הפירוש לרש"י עצמו) שפירש בד"ה מקרא סופרים שלא לאמר שאמים מצראים, עכת"ד. או כדברי המאירי במקום שברור מללו וזה לשונו: וכן שמים מצרים שקורין אותן בלא תנועת היו״ד אלא שמניעיה אותה בתנועת האלף. עכ"ל. ר"ל דאין הכי נמי יש לקרוא שמאים מצראים.
ואנכי צעיר בימים לא אדע לאן אפנה, ברצוני לדעת האם יש מי מהקדמונים שעמד על הדבר ופסק הלכה, שלא רק מצד המנהג. שהרי פירוש המאירי על מסכת נדרים מוסמך יותר מפירושו של רש"י (כנ"ל), והגם שגם פירוש הר"ן במקום מוטל בספק, ואמת הדבר שאין בידי להכריע.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

נראה לי שגם הרב המאירי כוונתו כרש"י, כי גם רש"י לא כתב שלא לומר שאמים מצראים, אלא זה לשונו: דלא כתבינן ההברה וכו' דלא כתבינן שאמים וכו'. וכוונתו מבוארת שבלשון הקודש אין כותבין אותיות לניקוד, אלא להוראת קמץ ופתח ויו"ד להוראת צירי סגול. וזו ג"כ כוונת המאירי שאין קורים שמים המי"ם בחיריק, וכן מצרים הרי"ש בחיריק, אלא בתנועת האל"ף דהיינו המ"ם והרי"ש בתנועת קמץ ופתח, ואין הכי נמי שהיו"ד נשמעת כיו"ד ולא כאל"ף. וזה כוונת הר"ן "כאילו היתה בהן אלף" דהיינו שהם בקמץ ופתח ולא בחיריק. וזה פשוט.

 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן