Menu
שאל את הרב
print
אא

1. מה המקור למה שכתבתם בסידור איש מצליח לט' באב, שבערב ט' באב - בתקון חצות שביום, יש לומר וידוי? והרי מרן כתב בשלחן ערוך שלא אומרים וידוי בזמן זה. ואע"פ שכתבו האחרונים בשם הרמ"ז שיש לומר "תיקון חצות" וכו', מכל מקום הרי לא כתב שם דבר לענין הוידוי, וא"כ הדרינן לכאורה לדין השלחן ערוך - שאין לאומרו?
2. מה המקור לכך שבשחרית של ט' באב לא מגביהים את הספר תורה? [וכמו שראיתי שהשמטתם את ההגבהה - בשחרית].

הרב אדיר כהן

1. כנראה הטעם לזה, שערב תשעה באב אינו ממש כמו ערב ראש חודש וערב שבת, וט' באב אינו מועד ממש, אלא להיפך, ויש טעם על פי הסוד למה נקרא מועד, וכמו שכתב מרן החיד"א בשו"ת יוסף אומץ (סימן כ"א), ומטעם זה כתב לומר תיקון חצות. וא"כ לכאורה יש לומר התיקון חצות בשלימותו כולל הוידוי שבתחילה. ובשלחן ערוך (סימן תקנ"ב סעיף י"ב) לא כתוב לא לומר וידוי בתיקון חצות או אחר חצות, רק כתוב לא לומר וידוי במנחה. ומכל מקום על הצד היותר טוב עדיף שיאמר תיקון חצות בחצות בדיוק, וממילא את הוידוי אומר לפני חצות. ואם לא רוצה לומר וידוי, גם יש לו על מה לסמוך בהנהגה זו, אחר שיש קהילות שנוהגים שלא לומר אף תיקון חצות בערב תשעה באב (עיין בספר שפתי רננות דיני תיקון חצות סוף סעיף ט', ובספר ברית כהונה אורח חיים מערכת ב' אות י"ב).
2. בתונס יש שנהגו להגביה ויש שלא נהגו להגביה (עיין בספר עלי הדס פרק י"ד אות י"ג). ובישיבה נוהגים להגביה, וכן בבית הכנסת של מורי ורבי ראש הישיבה נר"ו, רק נשמט מלציין זאת בסידור.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן