Menu
שאל את הרב
print
אא

בשלחן ערוך אורח חיים (סימן שז סעיף ח), מבואר שאדם יכול לומר לחברו לכרך פלוני אני הולך למחר, מכיוון שיכול ללכת היום ע"י בורגנין. וממשיך וכותב "וכן כל כיוצא בזה שיש בו צד היתר לעשותו היום, יכול לומר לחברו שישנו למחר". ודבר שאין בו צד היתר לעשותו היום, כגון פירות המוקצים, כיון שאי אפשר לו להביאם היום, אסור לומר לחברו שיביאם לו למחר, מטעם איסור "ודבר דבר".
היו אצלינו כאלה בכולל שרצו לומר שכל מוקצה אסור, אך אני רציתי להעיר שדוקא נקט פירות המוקצים, דוגמת הגמרא "תיבנא סריא" שהם מוקצים מחמת גופן, וכן פירות המוקצים מחמת גופן, כגון פירות הנושרים כמבואר בסימן שכב סעיף ג, וצימוקים וגרוגרות ועוד דוגמאות לפירות המוקצים, שאי אפשר להביאם בשום אופן בידו. ואם תקשה שהרי יכול לטלטל מן הצד לצורך דבר המותר או בגופו, ובכל זאת מרן אסר יש שאין דרך הבאה בכך, אז רציתי שכלי שמלאכתו לאיסור לדוגמא פטיש - מותר להגיד לחברי למחר תביא את הפטיש, כיון שביום שבת יכול לטלטלו לצורך גופו ומקומו כגון לשבר אגוזים אף שמתכוין לצורך האיסור למחר, מ"מ כיוון שבדיבורו משמע נמי דבר המותר בשבת מיקרי רק הרהור ושרי, וקיל טפי מבורגנין שיכול לעשות זאת בשבת, ואילו לצאת מחוץ לתחום אסור רק אם היה בורגנין היה מותר. האם אני צודק או לא? ואם אפשר להביא מקורות לעיין בהם באחרונים.

הרב רזיאל כהן

– דברי כבודו מסתברים, ואף שלא מצאנו להם ראיה באחרונים, אם הסברא ברורה אינה צריכה ראיה. (אולי יכתוב לנו טעמם של החולקים עליו ונתבונן בדבריהם בלי נדר). וכן נראה מטעמו של הרב ערוך השלחן סעיף כ"א.
– אולי יש קצת ראיה לדברי כבוד תורתו, מתשובות הגאון רבי עקיבא איגר סימן ה' (ונדפס גם בחידושי הגרעק"א שבת דף צ"ה ע"א), שהטעם שלא אומרים על כל דבר שיהיה מותר בשבת, כיון שאילו היה חולה שיש בו סכנה מותר לעשות לו דבר זה, מפני שחולה שיש בו סכנה אינו מצוי, או מפני שעצם הפעולה אסורה רק שנדחתה מפני החולה. ע"ש. ושמע מינה שכל שאר הדברים שיכולים להיעשות בשבת באיזה צד ואופן שיהיה מותרים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן