שאל את הרב
הגדרת "ששים ריבוא" לענין רשות הרבים בשבת
שאלות נוספות בנושא1. לענין רשות הרבים מדאורייתא שצריך להיות ששים ריבוא עוברים באותו רחוב. האם כשאדם עובר ברחוב שתי פעמים נחשב כשני בני אדם או לא?
2. אם פעם היה שם ששים ריבוא, האם מאותו יום נקרא רשות הרבים מדאורייתא, או צריך שיהיה בערך עוברים שם כל יום ששים ריבוא?
2. אם פעם היה שם ששים ריבוא, האם מאותו יום נקרא רשות הרבים מדאורייתא, או צריך שיהיה בערך עוברים שם כל יום ששים ריבוא?
הרב גיא מור
1. לעניות דעתי אדם שעובר פעמיים אינו נחשב כשני בני אדם, שהרי הראשונים דסבירא להו דבעינן ששים רבוא למדו כן מעם ישראל שהיו במדבר, ושם היו ששים רבוא בפועל.
2. מרן בשלחנו הטהור (סימן שמה סעיף ז) כתב: ויש אומרים שכל שאין ששים רבוא עוברים בכל יום אינו רשות הרבים. עד כאן. משמע שמצריך ששים רבוא בכל יום. והמשנה ברורה (סעיף קטן כד) העיר שלא נזכר בדברי הראשונים דסבירא להו דבעינן ששים רבוא שיעברו בכל יום. ובביאור הלכה שם הסתייע מדברי הרמב"ן. ע"ש. אולם מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף בשו"ת יביע אומר חלק ט' (אורח חיים סימן לג) הביא חבל נביאים ראשונים העומדים בשיטה זו, וחלקם מצריכים ששים רבוא בכל יום. (ובעיקר הדין, עיין שם שאין זה מוסכם דרק בכך הוי רשות הרבים. ואכמ"ל).
2. מרן בשלחנו הטהור (סימן שמה סעיף ז) כתב: ויש אומרים שכל שאין ששים רבוא עוברים בכל יום אינו רשות הרבים. עד כאן. משמע שמצריך ששים רבוא בכל יום. והמשנה ברורה (סעיף קטן כד) העיר שלא נזכר בדברי הראשונים דסבירא להו דבעינן ששים רבוא שיעברו בכל יום. ובביאור הלכה שם הסתייע מדברי הרמב"ן. ע"ש. אולם מרן הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף בשו"ת יביע אומר חלק ט' (אורח חיים סימן לג) הביא חבל נביאים ראשונים העומדים בשיטה זו, וחלקם מצריכים ששים רבוא בכל יום. (ובעיקר הדין, עיין שם שאין זה מוסכם דרק בכך הוי רשות הרבים. ואכמ"ל).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור