Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע זמן בין השמשות מחושב לפי שעות זמניות, זאת אומרת שבקיץ יכול להגיע ל21 דקות (לפי שיעור מיל 18 דקות להרמב"ם), והרי חז"ל תפסו לשון הילוך מיל ומשמע שאינו משתנה בין קיץ לחורף שהרי זמן ההליכה קבוע (ידוע שכך דעת מרן ראש הישיבה ואיני זוכר כעת היכן כתב כן).

הרב אמיר דאדוואנד

אמת שכך סבר פעם מרן ראש הישיבה שליט"א (וכמו שכתב בירחון אור תורה). אמנם התברר כיום במציאות שלא "שוות" נכון ולא "זמניות" נכון, אלא לפי "מעלות". וכן כתב ג"כ הרמב"ם בפירוש המשנה (עיין במהדורת הרב קאפח). ולפיכך בקיץ יכול הזמן להתארך עד 21 דקות.

שאלת המשך:

היכן כתב כן?

הרב אמיר דאדוואנד

במשנה הראשונה במסכת ברכות.
מפאת קוצר הזמן קיצרתי, ועכשיו ארחיב מעט:
1. כבר מפורסם וידוע שמה שנדפס לפניניו בפירוש המשנה להרמב"ם לגבי עמוד השחר "שייראה קודם עלות השמש כשעה וחומש מן השעות הזמניות" וכו', הוא שיבוש, כי במקור הערבי כתב הרמב"ם ז"ל "סאעאת אלאעתדאל", וכשרצה לכתוב במשנה ג' שעות זמניות כתב הרמב"ם "סאעאת זמאניה". וכמו שהעיר הרב קאפח זצ"ל במהדורתו (הערה מס' 8 ומס' 20).
2. הפירוש המילולי של סאעאת אלאתדאל הוא שעות ההשוויה, ועל כן תרגם הרב קאפח (במשנה א' גבי עמוד השחר) "השעות השוות". ורצונו לומר שבעים ושתים דקות בשעון שלנו.
3. אמנם בא רעהו החכם הפרופסור ר' יהודה לוי הי"ו בספרו "זמנים כהלכה" (עמוד מ"ב), והעיר שבמסכת פסחים לענין שיעור מיל כתב הרמב"ם "סאעאת אלאסתוי" –  שעות שוות.
וא"כ משמע שמה שכתב בתחילת ברכות זהו סוג שלישי של שעות שמשמעותן תקופת שויון יום ולילה, כלומר שעות אלו מתייחסות לתקופה שהיום והלילה שוים – תקופת ניסן ותשרי, ובשאר העונות הזמן משתנה, אבל לא מחמת אורך היום ולא מחמת קוצרו, אלא מחמת מסלול עליית וירידת השמש ביחס לכדור הארץ. דהיינו שהשיעור של שבעים ושתים דקות הוא בתקופת תשרי וניסן, אבל בחורף היא משופעת יותר, ובקיץ היא משופעת עוד הרבה יותר. ופירושו ברמב"ם תואם בבירור את המציאות בשטח!
4. ולכן אותו אור שנראה בתשרי וניסן 72 דקות לפני הזריחה, ייראה בחורף 77 דקות לפני הזריחה ובקיץ יגיע עד 88 דקות לפני הזריחה.
5. מכאן יש להעיר על לוח "אור החיים" והבאים אחריו, שמחשבים 72 דקות זמניות בין בחורף ובין בקיץ, ומזה יצא להם שעלות השחר ביום עשרה בטבת הוא כ-62 דקות לפני הנץ, ועד אז מותר לאכול! בזמן שכל מסתכל רואה את השמים מוארים יותר מאשר בחודש ניסן ותשרי.
6. ולענין בין השמשות: בתקופת ניסן ותשרי זמן בין השמשות הוא 17 דקות פחות קצת, ובחורף 18 דקות ובשיא הקיץ 21 דקות וקצת.
7. אם תרצה להוסיף עונג בנושא זה תוכל לעיין במאמרו הנפלא של מופת הדור מרן ראש הישיבה שליט"א בירחון אור תורה (טבת התשנ"ה סימן מ"א).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן