Menu
שאל את הרב
print
אא

מרן הרב עובדיה יוסף בחזון עובדיה - שבת ג' כותב, ששבות דשבות במקום מצוה מותר אפילו על ידי ישראל. לצורך הפלפול - האם יהיה מותר להדליק מזגן או מאוורר (שהפעלתם לדעת הרב הם מדרבנן) עם המרפק? כמובן לצורך גדול עונג שבת או לימוד תורה וכדומה?

הרב רזיאל כהן

אפילו לצורך הפלפול קשה לכתוב שזה מותר.
היה חכם בדורנו שהתיר לכבות בשבת את אור החשמל במרפק, לצורך מצוה, ולעזה עליו כל המדינה.

שאלת המשך:

אולי הרב יסביר לי בבקשה אז דברי מרן מופת הדור רבי עובדיה יוסף מה זה שבות דשבות במקום מצווה ע"י ישראל? הרי הדברים הועלו על הכתב א"כ צריך ביאור אע"פ שקשה להגיד הדברים אך מתוכן דבריו משמע שמותר?

הרב רזיאל כהן

הבט נא וראה כמה משוכות צריך להתאמץ ולעבור כדי להתיר דבר כזה: א. להניח דשבות דשבות מותרת לכל צורך מצוה (ולא רק לצורך מילה). ב. להניח דשבות דשבות מותרת אף לצורך מצוה שיש בה הנאת הגוף. ג. להניח שמותרת אף על ידי ישראל. (בהערות איש מצליח הארוכות סימן ש"ז סעיף ה' כתבו להחמיר בזה).
והנ גם אם התשובה לכל אחת מהשאלות הנ"ל היא: מותר, אבל מכאן ועד הוראת היתר גורף להדליק מאוררים או מזגנים בשבת במרפק – ארוכה הדרך.
ובתוך עמי אנכי יושבת, ויודע אני כמה עלולים הציבור לטעות ולדמות מילתא למילתא, ומחר יטעו להתיר גם מנורת פלורוסנט בשביל לקרוא עיתון לקיים "מצות" עונג שבת… (וישכחו שיש בה סטארטר עם חוט להט), ומחרתיים יתירו מקרוגל, או שיחשבו שגם הדלקה ביד שמאל נחשבת שינוי (כמו לגבי כתיבה), ועוד היתרים מגוונים כפי שכלם הפורה.
וגם אלו החכמים שלא יטעו בדין, אבל יטעו לומר שכל עליה קלה של הטמפרטורה בחדר נחשבת "צורך מצוה" ועונג שבת. וזה כמובן דברים בטלים. וכבר הזהירו על כל כיוצא בזה בגמרא (פסחים מ:) ואמרו: מי איכא מאן דשרי כהאי גוונא בדוכתא דשכיחי דעבדי". עיין שם ברש"י. ומרן ראש הישיבה נר"ו האריך בזה הרבה בהקדמתו למשנה ברורה איש מצליח חלק ג'. ע"ש. ועיין עוד בהקדמה למנוחת אהבה חלק א' בשם הרב פתח הדביר. ואין כאן מקומו להאריך.
ומרן הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א שכתב בספרו היתר שבות דשבות על ידי ישראל, לא נכנס לדוגמאות, וסתם את הדברים, כנראה בכוונה. ודבריו שם נועדו ללבן עיקר הדין עבור מורי הוראה שידעו את עיקר הדין במקום צורך אמיתי (ולעמי הארץ ספרו הוא כספר חתום, וכפי שגילה במכתב שבתחילת ספרו הליכות עולם חלק א'), אבל חס ושלום לפרסם באתר אינטרנט לכל מאן דבעי שלפי דעתו מותר להדליק בשבת מזגן בשינוי. וזה פשוט וברור.

שאלת המשך:

אמת וישר דבריך כבוד הרב, אך אני ציינתי בתחילת השאלה שהיא עומדת לצורך הפלפול וההבנה הישרה ולאו דווקא למעשה, אבל אם הרב העלה את המושג על הכתב הן יוצא שאע"פ שקשה לומר זאת וכל שכן לפרסם אי אפשר גם לאסור, האם לא נכון הדבר? לדוגמא בתוך בית כנסת שאין מזגן ביום שבת וחם מאוד מאוד, לא יהיה אפשרות בשום פנים להרים כפתור בשינוי? הלא זה שבות דשבות במקום מצוה ע"י ישראל?

הרב רזיאל כהן

מבלי להכנס לסלע המחלוקת האם הלכה בזה כהגהות "איש מצליח" (שנכתבו על ידי מרן ראש הישיבה נר"ו) שאוסרים מן הדין שבות דשבות ע"י ישראל, או הלכה כמרן הגאון רבי עובדיה יוסף נר"ו שהתיר, בטוחני שבנדון שהציג כבוד תורתו אין מי שיתיר הלכה למעשה, שבודאי יש בזה זילותא דשבתא ואוושא מילתא (ובשבת הבאה – רבים מעמי הארץ ממתפללי בית הכנסת ידליקו בביתם המזגן, ע"פ "מעשה רב" שעשה רב בית הכנסת). בדיוק כמו שאין בעולם מי שיתיר להדליק רדיו וטלויזיה (שידורי חו"ל) ע"י שעון שבת.
תקותי שיהיה די בתשובתי זו לחכם שכמותך.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן