שאל את הרב
print
אא
בבראשית (מז, יג) - וַתֵּ֜לַהּ אֶ֤רֶץ מִצְרַ֙יִם֙ וגו'. פירש רש"י - ותלה: כמו ותלאה לשון עייפות, כתרגומו, ודומה לו (משלי כו יח) כמתלהלה היורה זיקים. וכן פירש הראב"ע - ותלה, על משקל ותתע. כמתלהלה כמו כמתעתע. וטעמו כאדם שלא ידע מה יעשה. ופירש הבאר יצחק פרשת ויגש (פסוק יג) וז"ל : ומדברי הרא"ם ז"ל ד"ה ותלה - דעת רש"י ז"ל כמו הראב"ע ז"ל וזה לשונו: ותלה כמו ותתע וכן כמתלהלה כמו כמתעתע. עד כאן לשונו. ודעת שניהם שרשו ל.ה.ה. כמו שכתב הרד"ק ז"ל בשרשים, וחסרה ה' ל' הפעל כמו במילת ותתע. ובמלת מתלהלה נכפלה הפ' והע' כמו במלת מתעתע. ומה שכתב רש"י ז"ל ותלה כמו ותלאה, רצונו לומר טעמו כמו ותלאה, ששניהם לשון עייפות, אלא שזה שרשו ל.א.ה. בעין האלף וזה שרשו ל.ה.ה. והעין בהא. ופשוט. אשמח אם יובהרו הנקודות הבאות - 1. מה ההבדל במשמעות בין השרש ל.ה.ה ובין השרש ל.א.ה? (אם שניהם לשון עייפות לפי פירוש הבאר יצחק, אז מדוע צריך שני שרשים לאותו עניין?) 2. ומדוע במלה "וַתֵּ֜לַהּ" התי"ו מנוקדת בדגש חזק? 3. וכן מדוע מנוקדת במפיק ה' (האם כאילו כתוב - ותלאה היא ארץ מצרים? - אם כן, המלה היא לכאורה מיותרת?)

הרב אמיר דאדוואנד

1. נראה שאין הבדל ואל"ף וה"א מתחלפות.
2. אותיות ת' ונ' שבאות אחרי וא"ו ההיפוך מעתיד לעבר - לעולם דגושות.
3. בשרש "להה" הה"א האחרונה (ל' הפעל) נחה, אבל הה"א האמצעית (ע' הפעל) מתבטאת. המלה "ותלה" הה"א האחרונה נפלה, והה"א שנמצאת היא ע' הפעל שאמורה להתבטאות, ולפיכך היא במפיק.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0