Menu
שאל את הרב
print
אא

ביום שבת מוציא הגבאי לפני תפילה ספר תורה מההיכל ומניח ע"ג שולחן של המתפללים. הספר תורה עומד לבד ובודד, ולאחר חצי שעה הוא מכוון את הפרשה. (ידוע שבשמחת תורה צריך לעמוד ולא להשאיר ספר תורה לבד). שהערתי לו, הוא טוען שאין לי שום הבנה וזה בסדר. האם זה נכון?

מערכת האתר

ההלכה היא שאין להשאיר ספר תורה לבד, וצריך שמישהו יעמוד סמוך לו כל הזמן כמו בשמחת תורה.

שאלת המשך:

האם אפשר לקבל מקור לדין זה? 

מערכת האתר

כן כתב מרן החיד"א זיע"א בקונטרסו צפורן שמיר (סימן י"ב) וז"ל תחילה וראש יניחו ס"ת בתיבה, ויהיה אצלו ירא שמים וידו אוחזת בספר תורה כל זמן ההקפות, כי כן קבלתי מהמקובל המופלא מהר"ש שרעבי זלה"ה שהיה מקפיד על זה, עכ"ל. וכ"כ הרב בן איש חי (ש"ר פרשת וזאת הברכה הלכה י"ז). עיין שם.

שאלת המשך:

זה המקור לענין שמחת תורה. אני מחפש מקור לשאר ימות השנה, כגון בשבת לאחר הוצאת ס"ת קודם הקריאה, וכדו'. כיון שיש טוענין שבשמחת תורה יש טעם מיוחד, כמו שמשמע מדברי החיד"א.

מערכת האתר

אינני מכיר מקור נוסף לזה, וידוע שמקור דין זה הוא מדברי החיד"א הנזכרים ואיני רואה שום משמעות מדברי מרן החיד"א. לומר שזהו דוקא בשמחת תורה, כיון דדין זה הוא סברא פשוטה שהשכל מחייבה. וכמו שכל אדם מבין שאין משאירים אדם מכובד או רב גדול ומפורסם לבדו בלא שישאר עמו אדם אחד או יותר (מה שמכונה היום משב"ק), כ"ש וק"ו לגבי ספר תורה שאין להשאירו לבדו. דנראה כזלזול בכבודו ובמעלתו. ומה שכתב מרן החיד"א דין זה לגבי שמחת תורה הוא משום ששם זה מצוי יותר ששוכחים ולא שמים לב ומשאירים הס"ת לבדו, אבל ודאי דה"ה לשאר ימות השנה וכאמור 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן