Menu
שאל את הרב
print
אא

למדנו בשלחן ערוך שאם מריח בדבר שלא נעשה להריח בו - לא מברך, כגון בשמים של בית הכסא.
1. היום יש בשמים שנעשים או לסילוק ריח רע - בשירותים, או בשביל לתת ריח טוב - במשרד או בחדר, [וזה כתוב בפרוש על גב האריזה, וכן מנהג העולם להשתמש לא רק בשירותים], האם אדם שלקח בושם זה לשמוש בחדרו - "שיתן ריח טוב"  - יברך על זה, או אולי תלוי בדעת היצרן?
2.האם מברך על אפטרשייב [לסוברים שמברך על בושם כימי]. והאם נאמר שכיון שיש לזה כונה אחרת - להועיל לבריאות העור אחר הגילוח - הוי כדבר שלא עשוי להריח, או אולי כיון שהחומר שמועיל לעור אינו אותו חומר שנותן את הריח, א"כ ה"בושם שבו" כן עשוי להריח, או נאמר שכיון שסוף סוף זה חומר אחד - לא יברך?

הרב אדיר כהן

1. אם עשויים כדי ליתן ריח טוב, כל שלוקחים לצורך כך ודאי שיברך עליהם ברכתם הראויה להם (ספר הלכה ברורה חלק י"א סימן רי"ז סעיף ח'). ואפילו אלו שעשויים רק כדי להעביר ריח רע, כל שיחדם לריח טוב, יש הסוברים שמהן עליהם (חזון עובדיה – ברכות עמוד של"א). ואם עשויים מחומר כימי תלוי במחלוקת הפוסקים בזה, בברכת ה' (חלק ג') פסק שמברכים, וכן הוא בחזון עובדיה – ברכות (עמוד שי"ג). ומאידך בספר הלכה ברורה חלק י"א (סימן רט"ז סעיף כ"ו) פסק שלא לברך, ושכן השיב מר אביו מרן הגר"ע יוסף, וחזר בו מדבריו בחזון עובדיה. ובירחון אור תורה (שבט התשע"ב סימן מ"ח) הסכים הרב הכותב עם דברי הגרע"י בחזו"ע לברך. ע"ש.
2. איני יודע ממה בדיוק עשוי. אבל כמדומה דלכ"ע אין לברך על כך, גם כי לא ירצו להריח, וגם כי יתכן מאד והוא ריח שאין לו עיקר, וכמו שאין מברכים על טבאק כיון שרק שמו בהם מי בושם שנתייבשו ונשאר הריח בלי עיקרו (עיין בחזו"ע – ברכות עמ' של"א, ובברכ"ה שם הערה 13). ונוסף גם הוא שיש הסוברים שבכל אופן אין לברך על בשמים כימיים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן