אשה נשואה החיה בנפרד מבעלה עקב סכסוך ביניהם אך לא נתגרשו האם חייבת בהדלקת נר חנוכה ואם כן האם תברך על ההדלקה? אם ילדי הזוג חיים אצל האמא בלבד האם היא תדליק או אחד מבניה הגדולים?
- גרוש ללא ילדים החי בגפו האם ידליק בברכה או יוצא בהדלקת אביו?
האשה תברך בהדלקה. והילדים היכן שנמצאים סמוכים על שלחן המגדלים ויוצאים בהדלקתו ובמקרה הנ"ל הם סמוכים על שלחן אמם ויוצאים בהדלקתה ואם רוצה לכבד בנה הגדול (שעבר בר מצוה) ולמנותו שליח שיברך וידליק ויוציאה ידי חובה רשאית לעשות כן ובכלל זה יוצאים כולם.
לגבי הגרוש, אם הוא חי עם הוריו שסמוך הוא על שלחנם ויוצא בהדלקת אביו אבל אם הוא חי בנפרד בבית שהוא שוכר או שקנה ואינו גר בבית הוריו הרי שחייב בהדלקה בפני עצמו ואינו קשור להוריו.
נהגו להשתדל שתהיה של כסף דווקא (או קרוב לכסף). עיין בכף החיים (סימן תרע”ג ס”ק ס’ וס”ד). אך אם הכסף לא נאה, והזכוכית נאה יש להעדיף הזכוכית קריסטל משום זה אלי ואנוהו.
מסתבר שיש בזה מעלה לפי דברי המקובלים המפליגים במעלת הכסף על הזכוכית, אם כי יש אומרים שמסתכלים על כלולות החנוכיה (כשהיא של כסף), בפרט אם בזיכי הזכוכית אינם יכולים לעמוד בלעדיה, רבים אומרים שהם בטלים אליה (עיין פסקי תשובות סי’ תרעג אות ט). וכמדומני שכן שמעתי בשם מו”ר הגר”מ לוי זצ”ל לפני שנים רבות.
אמנם מאחר שכל ההעדפה של הכסף על הזכוכית נובע מדין “זה אלי ואנוהו” (כנזכר בחסד לאברהם המצויין בשאלה), לכן לענ”ד כדאי לבדוק שכוסית הכסף המדוברת אינה מתעפשת ומשחירה במגע עם השמן, כי אם אחר שהדליקו בה פעם אחת היא כבר מתעפשת ופונה הודה זיווה והדרה, וזה המדליק אינו טורח היטב לנקותה בכל פעם, יש לשקול להעדיף עליה בזיכי זכוכית (המונחים על חנוכיית כסף כנ”ל), וראיה מדין כלי חרס ישן שאין מדליקין בו (ע’ בטוש”ע סי’ תרע”ג ס”ג).
להניח כוס אחת של כסף והשאר של זכוכית – לא כדאי לענ”ד, וכמו שאין להניח לכתחילה מקצת נרות שעוה ומקצת שמן (ע’ משנ”ב שם סק”ב, ובהערות איש מצליח). וגם מחזי כמנומר, ואינו “ואנווהו”.
מנהג התוניסאים כמנהג כל הספרדים להדליק בצאת הכוכבים, כמ”ש בספר עלי הדס פרק ט”ז סעיף ג’. וכתבו מרן הרב עובדיה זצ”ל ומרן ראש הישיבה שליט”א שכן המנהג הנכון. לגבי ספר עץ חיים שהזכרתם, אנא ציינו לנו את מקורו המדוייק כדי שנוכל לבדוק שם.
מרן זצוק”ל בחזו”ע עמ’ קנ”ו דיבר על חיילים אשכנזים (שנוהגים להדליק אף שמדליקים עליהם בביתם) שאם אינם נמצאים בבית כל שהוא אלא בכוכים וכיו”ב אינם יכולים להדליק בברכה. והעקרון של דבריו הוא שהחיוב הוא על האדם ולא על הבית, ובסוף ההערה הביא שכן הסכים מרן ראש הישיבה שליט”א (ושם הביא שהרב משה לוי חולק). לכן גם במקרה שלכם אין חיוב הדלקה ואם אתם יכולים לראות נרות – תברכו על הראיה “שעשה ניסים” (וכמדומה שא”א לראות ממטוס), ואם לא שהבן ידליק בבית בלי ברכה.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.