שאל את הרב
print
אא
בענין הכלל האומר פסיק רשיה דלא ניחא ליה בדרבנן, מתשובותיכם באתר וביניהם מרן ראש הישיבה שליט״א, ראיתי שהרבה מקרים מצאתם צד קולא להתיר בגלל הכלל הנ״ל דלא ניחא ליה בדרבנן מותר. והרי לפי הרבה מפסקי מרן השולחן ערוך הכלל הזה איננו גורף, ואפילו אינו כלל. ובהם דוגמאות אדם הרוחץ בנהר לא יטלטל הטיפות שעליו ואפילו בחורף שודאי לא ניחא ליה, ואפילו הציור הוא בתרי ותלת דרבנן ומרן לא התיר. ועוד אדם האוכל תותים לא ינגב פיו מצד צובע. שוב מרן לא מתיר. ובאדם המקנח באבן לא יקנח באבן חדה שמא יגזוז שיער. ושוב מרן לא מתיר. ואפילו בספק פסיק רשיה.
ועוד שמעתי על אחד מרבני הישיבה ששהה בבית מלון וכשרצה לצאת מחדרו הבין שהאור יכבה, ופסק לעצמו שהכבוי הוא דרבנן, ולא ניחא ליה כי הוא במלון, ואכן יצא. והדוגמא מנגד שמרן לא התיר להניח הנר מול החלון כשיש רוח מצויה שמא יגרום לכיבוי, דבר העומד בסתירה עם המקרה שהרב התיר לעצמו.

הרב אדיר כהן

דין פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן , מוכח מכמה ראשונים ויש מרבותינו הראשונים שסוברים שבדרבנן אפילו בדניחא ליה מותר. והקושיות שהזכרת עיין במנוחת אהבה (חלק ב' פרק א' הערה 16). ולעצם הדין הנה דעת מרן רבנו עובדיה יוסף שליט"א להקל בזה לכתחילה, ודעת המנוחת אהבה הגאון הרב משה לוי זצ"ל (שם בסעיף ז') שבמקום שאפשר בקלות להחמיר יש להחמיר. ושם (בהערה 25) היקל לצאת מחדר שירותים בבית מלון שנדלקה המנורה כשנכנס לשם בטעות. ע"ש.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0