לא מזמן התחלנו את קריאת פרשיות התורה מבראשית, ורציתי לקבל על עצמי ב"נ ללמוד את הפרשה עם השפתי חכמים (המלא) על רש"י. כשקראתי את ההקדמה של השפתי חכמים הבנתי מדבריו שאינו כותב חידושים משל עצמו, וכל פירוש שהוא מביא בסתמא הוא כהרא"ם, אך נוכחתי לדעת שאינו כן. שאלתי הראשונה היא האם השפתי חכמים אכן כתב פירושים משל עצמו על רש"י? לאור האמור לעיל, המון פעמים לא הבנתי בשם מי השפתי חכמים מביא את דבריו (לא תמיד הוא כותב זאת בסוגריים) ולא ידעתי ונוצר בלבול בהבנת שטף דברי רשי (כלומר לא הבנתי איזה פירוש מתחבר עם איזה פירוש שהביא השפתי חכמים קודם לכן). הפסקתי ללמוד השבוע את השפתי חכמים אך בכל זאת ברצוני להעמיק בפירוש רשי ומכאן שאלתי השניה: האם עדיף להשיג מפרשים על רשי כמו הרא"ם (המלא) או גור אריה, משכיל לדוד ודומיהם (כמובן שלא כולם יחד) ולעמול על דבריהם הגם שיקח הרבה זמן או שמא עדיף ללמוד פחות בעמקות בספר כדוגמת שי למורא או רשי כפשוטו בפחות זמן וללמוד בזמן הנותר גמרא או לימוד מאתגר אחר. (אציין שאני בחור ישיבה, ובאופן כללי השאלה שלי היא מה עדיף עמל התורה או ידיעות נרחבות יותר או בכלל עמל בגמרא עדיף על עמל על פירוש רשי על התורה).