מה העניין להדליק נרות לעילוי נשמת? מה התועלת בזה? לא עדיף לתרום את השקלים הבודדים לדברים יותר מועילים או שבכל זאת יש עניין להדליק נרות לעילוי נשמת הורים או צדיקים
כתוב נר ה' נשמת אדם, שהנשמה משולה לנר, ולכן נהגו להדליק נר בבית של הנפטר כל השנה וביום האזכרה. ומרן הרב עובדיה שליט"א בספרו יחוה דעת חלק חמישי (סימן ס') הביא מקורות רבים מהמשנה וגמ' ופוסקים רבים. ומסיק שאין זה דבר שבחובה ממש, אלא מנהג שיסודתו בהררי קדש ע"ש, ולכן אין לזלזל בזה לתרום לדברים מועילים. ודאי שחשוב מאד, אבל לא על חשבון דבר שנהגו בו רבים בכל תפוצות ישראל.
עיין למרן בב”י (סי’ ש”א) בשם הר”ן שגם דברים שאנו מסופקים אם הם מועילים או לא מותרים, ואין חשש משום דרכי האמורי, אא”כ ידענו שאינם מועילים. וכן דעתו בשלחן ערוך (שם סעיף כ”ז). ומכל מקום יש לבדוק שבלחש אין איזה דבר שקשור לעבודה זרה.
אזכרת ה-11 חודש יש לעשותה בחודש ניסן. לגבי אם האזכרה העיקרית היא ב-12 או ב-13 יש מחלוקת, ולדעת מרן הגרע”י ועוד העיקר הוא בי”ג חודש, ולדעת מרן ראש הישיבה העיקר הוא הי”ב חודש וכן מנהג ג’רבא (עיין בכל זה בשו”ת ים של שלמה יו”ד סי’ נ”ג), וכדאי לעשות אזכרה בשניהם.
לגבי העליה לקבר, לא נהגו לעלות ב-11 חודש, א”כ לא שייך עליה לקבר בניסן, רק ביום האזכרה שהוא בי”ב חודש או בי”ג חודש.
יש לעשות את האזכרה לאחר החג בתאריך, אלא אם כן אינכם יכולים באותו יום ואז עדיף להקדים מאשר לאחר.
אכן כן מנהג תונס וגם מרוקו ועוד לדלג בית יעקב ושיר של יום בראש חודש, אמנם בסידור איש מצליח הביאוהו ע”פ דברי הבא”ח שגם אצלם היה המנהג לדלג והוא שינה את המנהג.
מותר לאבל להשתתף בסעודת פורים רק שיהיה בלא כלי נגינה (חזון עובדיה פורים עמ’ ק”פ), ולכן אתם יכולים לבא אליו ולעשות סעודת פורים בלא כלי נגינה.
ואם אתם לוקחים אותו למקום שכבר יש כלי נגינה, אם רגיל להיות שם כל שנה יש חשש אבילות בפרהסיא ומותר לו לבוא לשם גם כאשר יש כלי נגינה (עיין חזון עובדיה אבילות ח”ב עמ’ שס”ה).
מכיון שאבל מותר הוא לאכול בשר ולשתות יין כמו שפסק מרן בש”ע יו”ד (סי’ שע”ח ס”ח), נמצא שאינו מבטל את עיקר דין השמחה בפורים ולכן לא הקלו בשאר דיני אבילות, אבל אונן שאינו אוכל בשר ושותה יין ראו להקל לו מפני שמחת פורים.
מרן בשלחן ערוך (או”ח סי’ תקס”ח ס”ט) כתב לדחות ליום ראשון. וכ”כ בהערות איש מצליח שכן מנהג הספרדים. אך ראיתי בספר יקרא דחיי (עמ’ 151) שהביאו דעת מרן הרב עובדיה זצ”ל להתענות יום לפני, ומאידך הביאו דברי מרן ראש הישיבה שיבדל לחיים טובים להתענות אחרי. וכל אחד יעשה כהוראת רבותיו.
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.