Menu
שאל את הרב
print
אא

במסכת סנהדרין (דף קי"ב ע"א) איתא אלא אמר רבא בפאה נכרית. ורש"י מסביר גדיל של שערות דעלמא שעושים לנוי. והוא לא מסביר ממש פאה נכרית שלובשים על השיער. האם יכול להיות בגלל שהגמרא מדברת על נשים צדקניות בעיר הנדחת ואם הם צדקניות אז לא יכול להיות שילבשו פאה נכרית רגילה לכן רש"י מסביר כך גדיל של שערות דעלמא.

הרב משה שטר

פאה נכרית של זמנינו שאנו מכירים בעווונת הרבים שמולבשת על כל הראש אין לה מקור כלל בדברי רוב ככל רבותינו הראשונים. שבכל המקומות בש"ס שהוזכר פאה נוכרית כגון במסכת שבת (סד:) ובמסכת ערכין (ז:) ובמסכת נזיר (כח:) הראשונים שם פירשו שזו גדיל של שער שמערבת עם שערה שלה כי מדובר בנשים בעלות מום כמבואר בדברי הראשונים שם שאין להם הרבה שער. והראשונים אלו הם: רש"י בשבת (סד:) ובערכין (ז:), הר"ן על הרי"ף שבת שם, אור זרוע שבת (סי' פ"ד), רבנו ירוחם (ני"ב חי"א), הרשב"א שבת (סה.), מאירי שם פסקי רי"ד שם רבנו פרחיה תלמיד הרמב"ן שם, רבנו עובדיה מברטנורה (שבת פ"ו מ"ה), האגור (סי' תלו.) הר"י מלוניל שם, רב נטרונאי גאון באוצר הגאונים (שבת שם), וכן בטור ושלחן ערוך או"ח (סימן ש"ג). שבודאי לשיטתם לא עלה על דעתם שיהיה מותר פאה נוכרית של זמנינו, כי אין חילוק בין שיער תלוש לשיער המחובר אחר שמראה ונוי זה אסרה תורה כמבואר בדברי רש"י בגמ' כתובות (עב:). ע"ש.
ולכן אין צורך להעמיד בגמרא סנהדרין כי הם נשים צדקניות לכן לא לבשו פאה על כל הראש, אין כל היתר לפאה נכרית כלל ולא היתה כזאת בזמנם. ועוד שלשון "פאה" הוא קצה וחלק קטן כמו פאת השדה ופאת הראש וכדומה שהכוונה חלק קטן ולא הכל, א"כ אותו הדבר "פאה" נכרית שזה גדיל חלק שמערבת עם שערה מבואר בכל הראשונים שם. ועיין עוד באריכות בספר "סוגיא דפאה נוכרית", ולמורנו הרב זצ"ל בספרו ברכת ה' ח"א פרק ז'.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן