Menu
שאל את הרב
print
אא

כתב בערוך השולחן (ארח חיים סימן שמה אות טו) שעיר המוקפת הרים אינה צריכה לדלתות. ולכאורה צריך עיון, דהוי מחיצה הנעשית מאליה דאתו רבים ומבטלי מחיצתא, וכמו שביאר בשו"ת האלף לך שלמה (סימן קפ"א).

הרב משה שטר

רבים מבטלי מחיצתא נאמר על מבוי שנפרץ וכדומה, דמעתה אין עירובו טוב שהרי יש בו פירצה דבקעי בה רבים והוי פתח רבים שאין לו צורת הפתח (אם נפרץ כמובן בשיעור פירצה המבטלת. עיין בכל זה בסימן שסה). מה שאין כן בנידון הערוך השלחן שבא להשמיענו דרשות הרבים הוא מקום הפתוח מכל צד, ואם יש חומה או הר סביב העיר הוי נידון כמקום סגור ולא פתוח ואינו כדגלי מדבר שמשם נלמד איסורי הוצאה ורשות הרבים והיחיד, ואם כן אפילו יש מקומות בין ההרים שאפשר לצאת דרכם חוץ לעיר, אינו כלום, דסו"ב העיר נידונית כמקום "סגור" מסביב ולא פתוח לגמרי כמושב בני ישראל במדבר, ואינו ענין כלל לעירוב וכדומה אלא שעושה בזה העיר ככרמלית ולא כרשות הרבים דאורייתא. וגם בזה כתב הערוך השלחן דאם העיר רחובה מפולש מצד לצד היינו שיש לה פתח מצד מזרח (נניח) ופתח מצד מערב כנגדו הרי זו רשות הרבים. וזו הלכה בשולחן ערוך סימן שמה סעיף ז. ע"ש.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן