Menu
שאל את הרב
print
אא

1.איזה עוד דברים עוקרים ברכות ראשונות? מה שאני מכיר זה: א. ברכה אחרונה ביציאה מחוץ לבית (לדברים של בורא נפשות) 2. מה זאת ההגדרה שנמלכתי מלאכול האם זה הכוונה שהחלטתי בדעתי לסיים לאכול ואסור לי להמשיך לאכול ואני חייב לברך ברכה אחרונה ועקרתי את הברכה הראשונה ואם בכל זאת אני רוצה להמשיך לאכול? 3. אם אני רוצה להמשיך לאכול אחרי שבירכתי ברכה אחרונה על עוגה או משקה אני מבין שזה ברכה שאינה צריכה ורק בשבת מותר אז מה עושים ביום חול אם פתאום מחליטים שרעבים עוד הפעם? 4. האם מותר בשבת לעקור את הברכה הראשונה לכתחילה ע"י יציאה מחוץ לבית כדי לברך עוד הפעם?

הרב משה שטר

1. עיין בספר ברכת ה' חלק ג' פרק יא, ותרווה צמאונך. יש לך גם דרך קצרה ללמוד בסוף הספר שם "תוכן הענינים" פרק יא שהובאו כל ההלכות ברצף בצורה מסודרת בלא ההערות. 2. "נמלכת בדעתך" שזה הפסק לגבי ברכה ראשונה, הכוונה שהחלטת שאינך יותר אוכל ושותה ולכן אם פתאום חזרת בך ורצונך להמשיך לאכול ולשתות אינך יכול להמשיך עד שתברך עליהם שוב ברכה ראשונה ומכל מקום מה שכתבת שאתה "חייב לברך ברכה אחרונה" זו טעות. אינך חייב לברך ברכה אחרונה כרגע אדרבה אסור לך כרגע לברך ברכה אחרונה על דעת שאתה רוצה להמשיך לאכול ולשתות אלא רק צריך אתה לברך ברכה ראשונה שוב על מה שאתה רוצה להמשיך לאכול ולשתות ואחר כך שתגמור כל אכילתך תברך על הכל ברכה אחרונה. ודע שכל זה שאמרנו שזה הפסק לגבי ברכה ראשונה אם החלטת שאינך אוכל ושותה יותר ואחר כך חזרת בך שצריך לחזור ולברך ברכה ראשונה, זה דוקא אם האכילה והשתיה היו בגדר "עראי" היינו פירות ירקות או שהיית צמא ורק שתית משקין אבל אם קבעת סעודה על פת או על חמשת מיני דגן כמו סעודת צהריים כצלחת מקרונים (פסטות) או קוסקוס או אפילו אורז שנחשב לסעודת קבע (לא דוקא אם מברך ברכת המזון) באופן זה אפילו החליט שלא לאכול ולשתות ונמלך יכול להמשיך בלא ברכה ראשונה כיון שהרבה פעמים קורה כך ואם כן נחשב כדרכו בכך ולא הוי כהפסק באופן זה. ועיין עוד בברכת ה' חלק ג' פרק יא הלכה ג. 3. אם החלטת אחר כך שאתה רעב ורוצה לאכול אתה יכול לברך ברכה ראשונה ולהמשיך לאכול כיון שלא תכננת כן לכתחילה אלא כך יצא בדיעבד שחשבת להפסיק וברכת ואחר כך שוב הרגשת רעב לכן אין בזה בעיה לברך ולהמשיך לאכול. ורק מראש כשיודע שרוצה להמשיך אסור לו לברך ברכה אחרונה על דעת לברך שוב ולהמשיך, ואגב גם בשבת אסור לו לעשות כן כי גורם הוא ברכה שאינה צריכה בידיים ואף בשבת לא הותר כן כדלהלן תשובה 4. 4. אסור לעשות כן גם בשבת כי גורם הוא בידיים לברכה שאינה צריכה, ולא נאמר הדין שהתכוונת אליו אלא אך ורק באופן שהיה תוך סעודה ואם יאכל פירות שאינם קשורים לסעודה ויברך עליהם ברכה ראשונה מכל מקום יפטרו בברכת המזון לגבי ברכה אחרונה לזה נאמר שבשביל להרויח עוד ברכה (היינו ברכה אחרונה) לא יאכלו בתוך סעודה אלא ישמרם אחר הסעודה ואין זה גורם "בידיים" לברכה שאינה צריכה אלא שממילא נוצר מצב שאינם קשורים לסעודה ואוכלם בפני עצמם אחר כך אחר ברכת המזון שבירך על סעודתו של שבת, וזה מה שמותר לעשות בשבת אבל לגרום בידיים כגון עקירה ממקומו שיצא לחוץ או לברך ברכה אחרונה על דעת להפסיק ולברך "שוב" בזה אסור גם בשבת. ועיין בכל זה בספר ברכת ה' חלק א' פרק א' הלכה ו'.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן