Menu
שאל את הרב
print
אא

למדנו בשלחן ערוך שאם הניח מקצת חברים – מועיל לענין שלא יצטרך לשוב ולברך - אם יצא מהבית, וגם בשותה משקין או אוכל פרות - הדין כן. ושאלתי היא מה הגדר של "חברים" –כלומר, 2 אברכים שלומדים בחברותא בכולל, ושותים תה, ויצא אחד מהם - האם יברך לכשיחזור? ואם תמצי לומר שלא, האם כשיושב ב"שולחן שלידו" אברך ששותה תה-האם נחשב כ"הניח חברים" –מהי ההגדרה?

הרב משה שטר

בחברותא שמסובין על שלחן אחד או מקום אחד (אף על פי שלומדים כל אחד בסטנדר אחר) הרי זה נקרא חברים שיושבים לאכול או לשתות "יחד", ולכן גם כשאחד יצא על דעת לחזור מיד וחבירו עדיין ממשיך לשתות עד שיחזור הרי זה כהניח חברים. ואפילו באחד הוי כהניח חברים כמבואר בשולחן ערוך (סימן קעח סעיף ב).
מכל מקום אם זה שניים שאינם חברותא וכל אחד יושב על שלחן אחר אפילו יושבים שלחן ליד, הרי מסתבר שאינם גדר של מסובין "יחד" דכל אחד הוא בפני עצמו, ועיקר הגעתם לכולל זה ללמוד ולא לשתות אלא שדרך אגב שותים, על כן לכאורה באופן הנ"ל האחד שיצא והניח חבירו בשלחן השני אינו כהניח חברים שהרי בפועל אין זה נקרא "שהניחו" כלל ויצטרך לברך שנית אם יצא לחוץ וכדומה.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן