האם הרב נוהג ללכת עם ציצית פתיל תכלת וממתי? הבנתי שיש דעות חלוקות בנוגע להאם מצאו את הסוג הנכון והאמיתי של פתיל התכלת או לא. אני מעוניין לדעת מה דעת הרב בנושא משום שרוב העולם היום לא הולך עם פתיל תכלת למיטב ידיעתי. בנוסף, אם הרב אכן הולך עם פתיל תכלת הייתי מעוניין לקבל שם של מקום מוסמך שאוכל להזמין אחד כזה בשבילי.
מרן ראש הישיבה הגאון הנאמ''ן נר''ו בירחון אור תורה (אדר ב' תשע''א סימן פ''ו אות ג') סמך ידו על מה שמוסכם כיום אחרי חקירות רבות שהוא הנקרא ''ארגמון קהה – קוצים''. ושכן הוא נר''ו נוהג לשים תכלת כזה בטלית של שבת דוקא, שלא יראה הדבר כחובה גמורה ויוציאו לעז על הראשונים. ועוד מי יודע אם זו המלה האחרונה. ולכן אין להתיר שעטנז בציצית בתכלת זה. ואין לחייב כל העם ללבוש תכלת. עיין שם. ואמנם אני התחלתי להתעטף בטלית גדול עם תכלת בין בשבת ובין בחול. בלי נדר. ואין זה דומה לראש הישיבה שהוא גדול הדור ואם יטול תכלת כל הזמן יסיקו מכך מסקנות.
לדעת מרן ראש הישיבה שליט”א מסתבר מאוד שחלזון “ארגמון קהה קוצים” הוא התכלת, וראוי לעשות אותו. ומה שאבותינו לא נהגו כן מכיון שלא היה להם, ובודאי שאם היו מוצאים היו שמחים כמוצאי שלל רב לזכות במצוה זו.
מעיקרא וודאי שאין ראוי להתגייס לצבא, וגם עכשיו בעת המלחמה לא שמענו שיש צורך שכל העם יתגייסו, ודי להם בחיילי המילואים.
במלחמה זו אין התגרות בגויים, אלא משיבים מלחמה ומגינים על עם ישראל, ונ”ל שאין מי שחולק בזה. וגם הרב בעל “ויואל משה” זצ”ל כוונתו על עצם הקמת המדינה ולא על המצב הנוכחי אחרי שכבר קמה המדינה.
ב. קושרים בתחילה שתי קשירות. לאחר מכן מסובבים בפתיל לבן פעם אחת ועוד שני סיבובים בתכלת, עושים רווח קטן ועוד שלשה סיבובים תכלת, עוד רווח ועוד אחד בתכלת. לאחר מכן שתי קשירות, ועוד פעם שמונה סיבובים מחולקים לשלשה שלשה ושנים בתכלת. לאחר מכן עוד שתי קשירות, ועוד פעם אחד עשר סיבובים מחולקים לשלשה. עוד שתי קשירות, ולאחריהם סיבוב אחד בתכלת ועוד שנים עשר סיבובים מחולקים לשלשה שלשה אבל האחרון בפתיל לבן ושוב שני קשירות.
העתקתי כאן ג’ תשובות מתוך הספר מקור נאמן חלק ב’ ועיין שם עוד בהרחבה רבה.
שאלה: איך הרב קושר את הפתיל תכלת בטלית שלו?
תשובה: הקשירה כמו בטלית רגילה. רק שמתחיל בלבן ומסיים בלבן והשאר תכלת.
שאלה: לפי איזו שיטה יש לקשור את התכלת?
תשובה: חוט אחד (ולא שנים) כשיטת הרמב”ם והאר”י. [וע’ אור תורה אדר ב’ התשע”א, סימן ס”ו אות ג’]. קושרים חוליות חוליות כמ”ש הבא”ח (ש”א פר’ לך לך אות א’).
שאלה: מדוע מורה כת”ר שליט”א כדעת הרמב”ם שמספיק שיהיה חוט אחד תכלת מתוך שמונה?
תשובה: כי כן נראה מפירוש רש”י סוף פרשת שלח לך בשם ר’ משה הדרשן, וכן דעת האר”י ז”ל ומרן בספר מגיד מישרים ועוד. ובדרך כלל נקטינן כהרמב”ם. [וע”ע באו”ת הנ”ל].
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.