שאל את הרב
print
אא
המשנה במסכת מגילה, מציינת את תאריכי קריאת המגילה, וידוע שתאריכים אלה, מתאימים לקידוש החודש ע"פ ראיית הלבנה. ט"ו אדר יכול לחול בשבת גם ע"פ הראייה וגם ע"פ חישובי הלוחות ואז נוהגים לקבוע "פורים משולש" שבו 6 מצוות הפורים מתחלקים ל - 2 מצוות בכל יום. ביום שישי - י"ד אדר: קריאת המגילה לילה ויום ומתנות לאביונים. ביום שבת - ט"ו אדר: קריאת התורה "ויבא עמלק" ו "על הניסים". ביום ראשון - ט"ז אדר: סעודת פורים ומשלוח מנות.
לעומת זאת ע"פ חישובי הלוחות י"ד אדר לעולם לא יחול בשבת, אלא רק על פי הראייה. ושאלתי כאשר היה חל י"ד אדר בשבת, מציינת המשנה שהיו מקדימים את קריאת המגילה ליום הכניסה שהוא יום חמישי,אבל לא ברור לי, כיצד היו מתחלקים שאר מצוות הפורים במקרה זה?

הרב אדיר כהן

מה שברור לו שקריאת המגילה מקדימים ליום הכניסה, אין הדבר כן, וזו דעת רבי, אבל לדעת תנא קמא בברייתא (מגילה דף ד' סוף ע"ב) אם חל י"ד בשבת עיירות גדולות קוראים בערב שבת קריאת המגילה. וכן פסק הרמב"ם (פ"א מהלכות מגילה הלכה י"ד). ועיין שם בלחם משנה. ואם כן מסתבר שהיו עושים פורים המשולש כמו ערים המוקפים בזמן הזה כשחל ט"ו בשבת.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0