Menu
שאל את הרב
print
אא

לפי דעת הגאון רבי שלום משאש להמשיך הכל כמנהג מרוקו כמו לברך על הלל וכו', מה הוא יענה למרן הגאון רבי עובדיה יוסף שאדם מתבטל למקום שהגיע לשם בין לקולא בין לחומרא, ושאני אשכנזים שיש להם בית דין משלהם. האם יש בכל ספריו התייחסות לשאלה זו, מלבד שהיה רב בי-ם ושם ידוע מה המנהג בהלל, האם יש לו על מי לסמוך בשיטתו גם ערוך השולחן מגיע ממשפחה ספרדית וביטל עצמו למנהגי האשכנזים?

הרב אדיר כהן

הגר"ש משאש לא התיר לברך על ההלל ברוך אתה ה', רק בבית הכנסת שכולו (או רובו) מיוצאי מרוקו. עיין בשו"ת שמש ומגן (חלק ג' אורח חיים סימן נ"ט וס"ג וחלק יורה דעה סימן ו'), ובחלק ד' (אורח חיים סימן נ"ח – נ"ט). וביאר שיטתו בזה שיש להמשיך במנהג פשוט בבית הכנסת מאותה עדה, עיין לו בשו"ת תבואות שמש (חלק יורה דעה סימן ע"ט ושמש ומגן חלק ג' סעיף ו').

שאלת המשך: ברכת “לקרוא את ההלל” בראש חודש

בהמשך לתשובה כבוד הרב בנושא. אני מתפלל בבית כנסת שרובו יוצאי מרוקו ונוהגים לברך לקרוא את ההלל. במידה ועולה שצ שלא נוהג לברך, אחד המתפללים מברך במקומו וכן קורא את "יהללוך" בסוף ההלל כאשר השצ קורא את שאר ההלל. האם נכון לנהוג כך או ששצ צריך לברך ולקרוא גם "יהללוך" למרות שלא נוהג לברך.

הרב חנוך הכהן

מה שנוהגים כעת הוא נכון שהש”צ שלא נוהג לברך – לא יברך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן