Menu
שאל את הרב
print
אא

שאלתי על המגן אברהם שבסימן י"ב (סק"ה) כותב לעשות היכר מיוחד בכל חוט כדי שנדע מה שני קצוותיו גם אם נחתך, ואז אם לדוגמה נקרעו שני חוטים משני הצדדים, לא נצטרך לפסול מספק כי נדע האם הם מאותו החוט או לאו. וחשבתי שזה סותר את מה שכתב בסימן י"א (ס"ק כ"ג) שאין לעשות קשרים בראש חוטי הציצית. והרב ענה לי בתשובה 6842 שמה שכתב המגן אברהם מיירי בעשיית סימן בארבעה החוטים שבצד אחד.
ובמחילת כבוד תורתו לעניות דעתי לא כך נראה ממה שהבנו מהאשל אברהם וממחצית השקל אלא כמו שאנחנו רצינו להגיד שמדובר בסימן משונה בשני ראשיו של כל חוט בנפרד. וכך רצה לדחוק את לשון השולחן ערוך שהיתה קשה שם. א. האם כוונתכם עדיין שאפשר ליישב שהמקרים שונים כי פה מיירי לפני התחיבה והקשירה דווקא ופה מיירי אחרי הטלת הציצית בטלית? ב. אם כך, האם כדאי לחוש לדעת המ"א ולקשור את ראשי החוטים לפני ההטלה בבגד כדי לצאת י"ח כל הדעות - גם לקיים את מנהג הקשירה בראש חוט שהזכיר מרן השו"ע, הרמ"א, המהרח"ו, הבא"ח ועוד ובאותו הזמן לצאת מבעיית "מוסיף על הקשרים" שהזכיר המ"א?

הרב מצליח מאזוז

ראשית אציין ששאלתך לא היתה ברורה לי כל דרכה בתחילה וכעת אשיב: אכן המגן אברהם (סעיף קטן ה) מדבר על קשרים אשר ישארו לעתיד בציצית ועל ידיהם נבדיל בין כל חוט וחוט אם הוא אחד או שניים כמו שביאר הרב מחצית השקל. אולם יש לעמוד על לשונו של המגן אברהם (בסימן י"א) שכתב וזה לשונו: ובלבוש כתוב שאין נוהגין כן באלו המדינות וכן שמעתי דהוי כמוסיף על הקשרים ובפרט אם הם שזירים יפה דלא שכיח שיתפרקו. עד כאן. הרי מבואר שהמגן אברהם לא אסר לקשור אלא כתב שכן המנהג המובא בלבוש ונתן לו טעם שהדבר הינו כמוסיף, כלומר שדומה הדבר להוספה ולכן במקום שאין צורך לקשירה זו או אדם שאינו חפץ לעשות תקנות כל שהן העדיף לו לדעת המגן אברהם שלא לקשור קשרים נוספים אולם במקום שהקשרים הינם תקנה עבור כשרות הציצית לעתיד ונעשים לצורך אזי רשאי לעשות תקנות ואין לחוש למנהגים כל שהן. ועוד יש לומר שהמגן אברהם (בסימן י"ב סעיף קטן ה) כתב אליבא דמרן דסבירא ליה לעיל (בסימן י"א סעיף י"ד) שמותר לעשות קשר בראש החוטים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן