Menu
שאל את הרב
print
אא

אני עובד בתחום בריאות בעבודה שנצרכת לחולים שהיא עבודה שלצורך הרבים ומותר בחול המועד.
א) האם בימים שאני כן מקבל חופש בחול המועד האם בסדר להשתמש בימי החופש בתשלום בימים אלו או שזה נחשב למי שמתפרנס בחול המועד שאינו רואה סימן ברכה ויותר טוב לקחת חופש ללא תשלום?
ב) בימים שאני כן צריך לעבוד, האם טוב להדפיס שעון ולקבל משכורת על אותם שעות כיון שזה עבודה מותרת או שלא רואים סימן ברכה ועדיף לא להדפיס שעון ולעשות בהתנדבות לשם מצוה?

הרב מצליח מאזוז

חן חן על שאלתך וזהירותך במצוות. ולהלכה – על שאלתך הראשונה, מותר לקבל תשלום עבור ימי חופשה.
הנימוקים: התשלום עבור ימי חופשה אינו עבור ימי החופשה (כי אם לא עובדים על מה מקבלים שכר?) אלא הזמן שאדם עבד במשך השנה מקבל בנוסף לשכרו החודשי ימי חופשה בתשלום ולכן בדרך כלל אם מפסיק עבודתו ולא ניצל את ימי החופשה מקבל את תמורתו.
ועל שאלתו השניה מי שצריך לעבוד בחול המועד לצורך רבים בעניני רפואה האם מותר לקבל שכר על עבודתו או עדיף שיעסוק בחינם. תשובה מותר לקבל שכרו.
נימוקים: אמנם כתב מרן (סימן תקמה סעיף א) אפילו מלאכות המותרות (לעשותם בחול המועד) אינם מותרות לעשותן אלא לעצמו או לאחרים בחינם אבל בשכר אסור. וביאר הטעם במשנה ברורה (סק"ב) בקבלת שכר במועד כעובדא דחול דמיא. ולפי זה נראה שאסור לקבל שכר. אבל עיין בביאור הלכה (סימן תקמד) בשם כמה פוסקים דצרכי רבים אם הם לצורך מצוה מותר ליטול עבורם שכר. אבל הוא הכריע שם דכל דבר שהוא לצורך רבים מותר ליטול שכר. וכן דעת החזון עובדיה (עמוד קע"ה). ובנדון דידן שהוא צורך רבים ולצורך רפואה שהוא צורך מצוה לכל הדעות מותר לו ליטול שכר.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן