שאל את הרב
print
אא
בספר "מקור נאמן" (סימן תתלה) כתב מורינו ורבינו שיחיה, שמותר להשאיל דיסקים לאחרים למרות שכתוב עליהם שאסור להשאיל אותם.
במחילה מכבוד תורתו, למה לא לומר בזה "כל תנאי שבממון - תנאו קיים", ומי שרוצה לקנות - יעמוד בתנאים!

הרב רזיאל כהן

משמעות של תנאי הוא שאם הקונה עובר עליו בטל המקח, והמוכר צריך להחזיר את הכסף לקונה. אבל היכן שהמוכר מעדיף שגם אם עבר הקונה על התנאי שהמכר לא יתבטל, אין כל תוקף לתנאי. כך מתבאר מדברי מרן בשלחן ערוך חושן משפט (סימן קי"א סעיף ג'). ע"ש בנושאי כליו.
וכאן אין ספק שמוכר הספר מעדיף שהמכירה לא תתבטל, ובודאי שאם הקונה יחזור אליו ויאמר לו השאלתי הדיסק לחברי, לא יחזיר לו המוכר את הכסף, רק הוסיף תנאים לרוב חמדת הממון, שכל מי שירצה הדיסק יאלץ לקנות ממנו ולא להשאיל מחבירו. ועיין בכל זה בספר עמק המשפט חלק ד' העוסק בדיני זכויות היוצרים (סימן ל"ז אות ד') והלאה, שהאריך לבסס דין זה מפי ספרים וסופרים. וגם הוסיף שם (באות כ"ו) שאם התנאי לא כתוב על גבי העטיפה מבחוץ רק בפנים, ברור שאין כל מקום לומר ולטעון שכתוב תנאי בפנים. ובפרט כששואלים קטן לחנות בלאו הכי אין כל תוקף להתחייבויות של הקטן.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0