Menu
שאל את הרב
print
אא

אני רואה הרבה תלמידי חכמים ויראי ה' שהולכים הלוך ודבר בדברי תורה מול פחי זבל שלא פעם ולא פעמיים מסריחים, ולא ברור לי למה זה לא אסור.
א. גם אם נאמר שהפח הוא רשות בפני עצמה, הרי הפח עצמו עשוי ממתכת ותדירה בו האשפה והצואה, ולכאורה הוא עצמו נעשה גרף של רעי!
ב. גם אם נאמר שלא מסתכל, הרי מלפניו ומצדדין שלפניו אסור לקרוא כמלוא עיניו, ואפילו עוצם עיניו!
ג. ואם נאמר שכשם שהפח חולק רשות לאחרים כך חולק רשות לעצמו (שמעתי שיש סברא כזו), איך זה ייתכן? עולה על הדעת שאם היה עושה בית מצואה הייתה חולקת רשות לעצמה והיה מותר לקרוא כנגדה? לסיכום, האם אני צודק שזה אסור?

הרב אדיר כהן

הנח להם לישראל שיקיימו מצות "ובלכתך בדרך". וההיתר לכך על פי דברי השלחן ערוך (סימן פ"ז סעיף ב') שכתב וזה לשונו: גרף ועביט של חרס או של עץ שכפאו על פיו, יש מתירין ויש אוסרין והלכה כדברי האוסרים. עד כאן. וכתב הרב מגן אברהם (סעיף קטן ד'): אבל של מתכת אפילו אינו רחוץ מהני כפיה דאין איסורא אלא מתוכו. עד כאן. וכן פסקו הרב משנה ברורה (סעיף קטן ח') ושאר האחרונים.
ואם כן אם הפח סגור במכסה, מותר לקרות כנגדו אפילו אם אין בו גובה עשרה טפחים. אבל אם המכסה פתוח, אסור לקרות כנגדו אם יכול לראות את תוך הפח, ואפילו הופך פניו אם הוא בתוך ד' אמות אסור לקרות כנגדו. ואם הפח גבוה עשרה טפחים ורחב ד' אמות על ד' אמות, יש להקל בזה, שאז הלכלוך שבתוכו נחשב כנמצא ברשות אחרת. וכל שלא נאכל גוף הפח על ידי הפסולת שפיר חשוב רשות אחרת. עיין באור לציון חלק ד' (סוף פרק ו') ובספר שארית יוסף (חלק ב' עמוד רכ"ז). ועיין עוד באורך בדברי הרב הכותב בקובץ ויען שמואל (חלק ד' סימן י"א).

שאלת המשך:

השואל ציין שהפחים מסריחים. לזה לא מועילים ההיתרים שצוינו בתשובה, כאשר עוברים ממש במקום שהריח מורגש.

הרב אדיר כהן

לא בהכרח שכל שהוא מסריח הוא מריח ממנו ריח רע, ואין הכי נמי אם נמצא קרוב כל כך לפח ומריח ריח רע, באותם שניות יחסום פיו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן