Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש חשש ריבית כשנותנים כסף לבני משפחה קרובים על דעת שלא לקבל בחזרה ואחר כך הם מחזירים יותר ממה שקיבלו.

הרב רחמים מאזוז

כתב בשלחן ערוך (יורה דעה סימן ק"ס סעיף ח') אפילו לבניו ובני ביתו אסור להלוות ברבית אף על פי שאינו מקפיד עליהם ובודאי נותנו להם במתנה. וכתב הש"ך שם דאפילו אם אומר שנותן לך במתנה אסור. ע"ש. ושם המדובר כשנותן להם יותר, אומר שזה במתנה. אבל כאן הנתינה הראשונה אם הוא רק חושב בדעתו, זה לא נחשב כלום. ובפרט אם זה סכום גדול שאין דרך לתת מתנה. אבל אם אמר בפירוש זה הכסף במתנה גמורה על דעת שלא לקבל בחזרה, ואחר כך מחזירים לו בהזדמנות בתור מתנה, אז אין בו חשש. אבל אם יאמר לו עבור הכסף שנתת לי ויהיה בו יותר כסף יש חשש רבית.

שאלת המשך:

לכאורה שם המדובר כשנותן להם יותר, אומר שזה במתנה. אבל כאן הנתינה הראשונה אם הוא רק חושב בדעתו, זה לא נחשב כלום. ובפרט אם זה סכום גדול שאין דרך לתת מתנה. אבל אם אמר בפירוש זה הכסף במתנה גמורה על דעת שלא לקבל בחזרה. ואחר כך מחזירים לו בהזדמנות בתור מתנה. אז אין בו חשש. אבל אם יאמר לו עבור הכסף שנתת לי ויהיה בו יותר כסף יש חשש רבית. אני שואל מה עושים עם כסף שיש בו חשש ריבית לאחר שקיבלתי אותו, האם צריך להחזיר?

הרב רחמים מאזוז

ההלכה: רבית קצוצה יוצאה בדיינין, דהיינו שיוכל לתובעו בבית דין ולקבל בחזרה את כספו אבל אם זה רבית דרבנן אינו יכול לתבוע בבית דין ואם בא לצאת ידי שמים חייב להחזיר (שולחן ערוך יורה דעה סימן קסב סעיף ב', ה'). ולכן כל דבר שיש בו חשש רבית יש להתרחק ממנו ולהחזיר לו. ולהסביר שיש בזה חשש. ומן השמים ישלמו לו בכפלים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן