Menu
שאל את הרב
print
אא

ראינו אצל חכמי המשנה, שתלמידיהם דיברו אליהם בגוף שני; "לא למדתנו רבנו...", "כבר למדתנו רבנו..." וכו' השאלה, מהיכן הגיע המנהג כיום (אצל רוב העולם) לדבר עם רבו בגוף נסתר?

הרב מצליח מאזוז

עיין ברכות (כז ע"ב) דאיתא התם: שאני ר' ירמיה בר אבא דתלמיד חבר הוה והיינו דקאמר ליה ר' ירמיה בר אבא לרב מי בדלת וכו' ולא אמר מי בדיל מר. ע"ש.

שאלת המשך:

האם יש להסיק מהמקורות הנזכרים בשאלה [לא למדתנו רבנו...] ובתשובה [מי בדיל מר], שאפשר לפנות לרב באחת משתי האפשרויות: או בגוף שני בתוספת לשון "רבינו" או בגוף שלישי בתוספת לשון "מר"?

הרב מצליח מאזוז

קשה לומר כן, דאם כן מה הוכחת הגמרא שהוא תלמיד חבר מדלא אמר מי בדיל מר.

שאלת המשך:

לא זכיתי להבין את הדחיה, הרי הוכחת הגמרא נכוחה, שאם היה תלמיד, היה אומר: "מי בדיל מר" וכן היה יכול גם לומר: "מי בדלת רבינו" - היה מוכח שהוא תלמיד סתם, שלפי המקורות בשאלה מותר לתלמיד לפנות אל רבו כך, והגמרא חד מתרי נקטה, ומזה שאמר "מי בדלת" - בלי השינויים הנ"ל, רואים שהוא תלמיד חבר.
ומכל מקום יש לי להביא ראיה מפסוק מפורש, שמותר לפנות לרבו בגוף שני - ובלבד שיוסיף תואר כבוד, והוא מדברי יהושע למשה רבינו ע"ה: "אדוני משה כלאם" - ולא אמר: "יכלאם".

הרב מצליח מאזוז

אם כן מדוע הגמרא שינתה שני שינויים מלשון נוכח לנסתר, ושינוי נוסף שהוסיפה תיבת מר, היה לגמרא לומר "ולא אמר מי בדלת".
ואגב הראני בן אחי כה"ר יוסף מאזוז יצ"ו עוד מקור ללשון נסתר בבבא בתרא (דף קנ"ח ע"ב) גבי בן עזאי ורבי עקיבא.
איברא שאין בכל זה ליישב המקורות שנזכר בהם בלשון נוכח.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן