Menu
שאל את הרב
print
אא

אמנם אני רציתי לדעת הלכה למעשה מהו השיעור ג' או ד' ביצים, ועוד איך משערים זה לפי חיטים כדמשמע במשנה בעירובין פרק ב' כפי שכתב בספר מדות ושיעורי תורה, או כפי כמות הפת. וכן האם משערים לפי כמות הפת בנפח או במשקל? וגם מהו השיעור למעשה בכמה דקות נחשב כדי אכילת פרס להלכה ולמעשה?

הרב רזיאל כהן

מרן השולחן ערוך (סימן שס"ח סעיף ג' וסימן ת"ט סעיף ז') פסק כדעת הרמב"ם שהפרס הוא ג' ביצים. ומשמעות הפוסקים שמשערים לפי הפת ולא לפי חטים (וגם ספר מדות ושיעורי תורה לא מצאתי לפו"ר שכתב לשער בחטים), ובנפח (כמו כל שיעורי חז"ל). ולמעשה כתב בשו"ת חזון עובדיה (כרך א' עמוד שס"ו) שהוא כשש דקות עד שבע דקות וחצי.

שאלת המשך: שיעור אכילת פרס

מה שכתבתם שלא מצאתם, זה שם והוא נמצא בפרק י''א הלכה ט'. ע''ש שהסביר זה באורך.
ומה שהבאתם מדברי החזון איש ששיעור עד ז' דקות, אמנם דבריו צריכים עיון גדול שהרי הביא רשימת פוסקים שכמעט כולם דברו לענין יום כיפור ששם השיעור לחומרא הוא ד' ביצים כפי שפסק השלחן ערוך ולכן האריכו את הזמן, וגם אפשר שמספק נקטו שיעור יותר ארוך, ואילו לענין מצה וברכה אחרונה וכדומה השיעור הוא בג' ביצים וגם צריך להחמיר בשיעור יותר קטן ודוק ואם כן קשה להוכיח מדבריו.

הרב רזיאל כהן

יישר כח. והנה מה שלא מצאתי בזמנו, מפני שחיפשתי שם בפרק כ' העוסק בשיעורי "זמן" אכילת פרס, ואילו בפרק י"א עוסק בשיעורי הנפח. ועל כל פנים כבר כתבתי בתשובה הקודמת – משמשמעות כל הפוסקים שמשערים בפת ולא בחטים, ובספר "מצות ושיעורי תורה" עצמו שם, אחר שהביא מהרש"ש ועוד אחרונים שהשיעור המוזכר במשנה [עירובין פב:] נאמר בחטים, הקשה על זה מהרמב"ם בפרק ט"ז מהלכות טומאת צרעת הלכה ו' דאזלינן בתר הפת, ולא מצא תירוץ אלא על פי דעת החזון איש שהשיעורים של פת ושל חטים קרובים זה לזה . [וכן במדות ושיעורי תורה שם בפרק כ' סעיף י"א (שם עוסק בהגדרת "זמן" אכילת פרס) העתיק להלכה ד' הרמב"ם הנ"ל בלא חולק].
וייתכן שנפשו יודעת מאד שיש מקום לחלק בין דיני עירובין התלויים בסעודה ושביעה שיש לילך אחר החטים, ובין שאר השיעורים, ומה גם שנראה מדברי הרמב"ם פ"א מהלכות חמץ ה"ו, ופט"ו דמאכל אדם ה"ג, ופ"ב מהלכות שביתת עשור ה"ד, דאזלינן בכל מאכל לפי מה שהוא. וכן דעת  המנחת חיים והרב תורת חסד מלובלין כידוע, ונהי דלמעשה פשטה ההוראה דאזלינן בתר שיעור קבוע של פת, מכל מקום  הבו דלא לוסיף עלה ליזול בתר שיעור החטים.
ומה שהצרכתם "עיון גדול" על דברי מרן החזון איש, מפני שכמעט כל הפוסקים שהביא דברו לענין יום הכיפורים דאזלינן ביה לחומרא לשיעור ד' ביצים. במחילת כבודכם דבריכם אלו צריכים עיון, שהמעיין בחזון איש שם יראה שעיקרי הדעות שסמך עליהם איירי לפי שיעור ג' ביצים (הביכורי יוסף, הגרח"פ, ותשו' מהר"ש בשם הצ"צ, וכן לפי מה שכתב  על פי דעת הגר"ז שם הוא י' דקות. ולהשדי חמד הוא ח' דקות. ועוד). ועם שיש מחמירים, מכל מקום כיון שיש דם מקילים יותר, שפיר הוי ליה שיעור ממוצע. ובפרט שעיקר שיעור כזית שלנו כ"ז סמ"ק, אינו אלא לחומרא (ובספר מדות ושיעורי תורה הנ"ל בסוף הספר היקל בזה הרבה). וכיו"ב כתב בשיעורי תורה עמוד ר"ו. ע"ש.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן