Menu
שאל את הרב
print
אא

מה מקור המנהג של אזכרת ה 11 , שכן המון בית ישראל נוהג לעשות אזכרה ב 11 חודש. והאם מנהג זה הוא מנהג שטעות ביסודו או שיסודתו בהררי קודש, שכן אצל העדה המרוקאית אזכרת ה 11 "חשובה" יותר מאשר ה 12.

הרב רחמים מאזוז

אין מקור בספרים קדמונים למנהג של אזכרה ה- 11, אבל מאחר שנהגו כל תפוצות עם ישראל בכך, לא צריך לבטל. ואני נראה לי מפני שכתוב בספרים שנהגו להפסיק באמירת קדיש בסוף החדש ה-11 (עיין ברכי יוסף ועוד). לכן עושים אזכרה ועליה לבית הקברות להורות על גמר שלב נוסף. כמו שכן עושים באזכרת ה-30 ובאזכרת השבעה שאז יש גם שינויים במנהגי האבלות שנהגו לפני כן. ומה שנהגו אצל העדה המרוקאית שאזכרת ה-11 חשובה יותר, כן שמעתי שכך נוהגים התוניסאים. ונראה לי שזו טעות, שהם חושבים שבסוף ה-11 גמרו כל מנהגי האבלות. וזה לא נכון רק בסוף השנה.

שאלת המשך:

מתי נגמרים מנהגי אבלות על אב? כאשר השנה מעוברת? האם בחודש ה-13 (תאריך יום השנה) או בחודש ה-12 (שהוא חודש לפני יום השנה)

הרב אדיר כהן

מנהגי אבלות נגמרים אחר י"ב חודשים אפילו בשנה מעוברת (ש"ע יו"ד סי' שצ"א סעיף ב')

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן