שאל את הרב
print
אא
קבלתי על עצמי תענית 40 בלי נדר לפני חודש, והתנאי היחיד שאמרתי זה, שאם לא ארצה או לא אוכל, אוכל לומר מזמור וכו'... כפי שמובא בסידורים, ולא התניתי עוד דברים. זכרתי אמנם במעורפל שיש ענין לא לקבל שבת בתענית, ולא ידעתי לאחר מכן מה לעשות ולא עיינתי בזה. על כן לפני תפילת מנחה בכניסת שבת אכלתי דבר מה ושתיתי מעט, כדי לא לקבל שבת בתענית.
בשבת האחרונה התפללתי בבית מחמת חוליי, ולכן התפללתי מנחה גדולה וערבית של ערב שבת מוקדמת, אכלתי מעט לפני השקיעה, ואז המתנו לקידוש וסעודה כרגיל.
א. האם מה שנהגתי בהתחלה לאכול טרם נכנסה שבת עוד לפני תפילת מנחה נכון? ואם לא, האם עלי להשלים תעניות עבור ימים אלו?
ב. האם זה נכון יהיה לעשות, שעד סוף תענית ה40 אמשיך לנהוג כך, שאת המנחה והערבית בערב שבת אתפלל ביחיד, כדי שגם אוכל מעט רק אחרי תפילת ערבית (כפי שאמרתי גם בקבלת התענית עצמה, שאוכל אחרי תפילת ערבית), וגם לא אקבל שבת בתענית? משום שאין מניינים כאלו מוקדמים באיזור שאני גר בו.

הרב אדיר כהן

א. גם לסוברים שאין צריך להשלים, פירושו אחר ערבית שהתפלל מבעוד יום, אבל לא קודם תפלת מנחה, כמו שנהגתם בפעם הראשונה. אלא כמו שנהגתם בשאר הפעמים אחר ערבית. ומכל מקום לדעת מרן בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רמ"ט סעיף ד) יחיד שקיבל עליו להתענות בערב שבת צריך להתענות עד צאת הכוכבים, אלא אם כן פירש בעת קבלת התענית שהוא רק עד שישלים הציבור תפלת ערבית. ע"כ. ואף אם הרהר בליבו די בכך ולא צריך לקבל בפיו כמו שכתב בברכי יוסף (סק"ג) ובחזון עובדיה - אבילות חלק ג' (עמוד רכ"ג).
אבל במקרה זה, רק זכר במעורפל שיש ענין לא להשלים בערב שבת, ולא קיבל בפירוש על כל פנים בהרהור, ועל כן הנכון שישלים עד צאת הכוכבים. אבל על כל פנים היכן שכבר עבר ולא השלים תעניתו אלא אחר תפלת ערבית מבעו"י, א"צ להשלים, ויסמוך על דעת מור"ם ושאר האחרונים שסוברים שכן יש לנהוג שלא להשלים.
ב. כבר ביארתי לפני כן שהדין במקרה זה להשלים עד צאת הכוכבים, וממילא אין מקום לשאלה זו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0