כמובן שצריך להזדרז כמה שיותר, אך אין חיוב על תאריך מסוים. (רק אם ישכח יהיה בזה עוון ח”ו)
שאל את הרב
אך בגמרא שבת כתוב במה זכו העשירים של ירושלים? בזכות זה שעשרו, וממשיכה הגמרא ובבל איך זכו? וכו'. מכאן מוכח שהגמרא לא דיברה במעשר כספים שנוהגים היום. שאם לא כן, למה הגמרא שאלה על בבל ועל שאר העולם איך הם מתעשרים? לא יכולים להגיד שגם הם עישרו?
הרב אדיר כהן
כנראה זו היתה המציאות שידע רבי ישמעאל ברבי יוסי, שעשירים שבא"י זה בגלל מעשר, ועשירים שבבבל זה בגלל כבוד התורה ושבשאר ארצות בגלל כבוד השבת. ולשיטת כבודו יש לשאול עוד שאלה, ושבשאר ארצות במה הן זוכין, יאמרו בגלל כבוד התורה כמו שאמרו על עשירי בבל. ועל כרחך שכך היתה המציאות שידע עליה.
ועיין עוד בהגהות יעב"ץ בשבת שם שכתב: שבבבל במה הן זוכין. נ"ב: שאין שם מעשר הארץ. ומכאן שמעשר כספים אינו מדין תורה ולא חובה כלל. עד כאן. הרי שהבין שבא"י מוכרחים עכ"פ ליתן מעשר מהתבואה והפירות. אבל אלה בבל שאין להם חיוב בזה. וגם מעשר כספים אינם נותנים, על זה שאלו במה הן זוכין. ועיין עוד בבן יהוידע ובמאור ישראל שם.
ועיין עוד בהגהות יעב"ץ בשבת שם שכתב: שבבבל במה הן זוכין. נ"ב: שאין שם מעשר הארץ. ומכאן שמעשר כספים אינו מדין תורה ולא חובה כלל. עד כאן. הרי שהבין שבא"י מוכרחים עכ"פ ליתן מעשר מהתבואה והפירות. אבל אלה בבל שאין להם חיוב בזה. וגם מעשר כספים אינם נותנים, על זה שאלו במה הן זוכין. ועיין עוד בבן יהוידע ובמאור ישראל שם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור