כמובן שצריך להזדרז כמה שיותר, אך אין חיוב על תאריך מסוים. (רק אם ישכח יהיה בזה עוון ח”ו)
שאל את הרב
עשר בשביל שתתעשר – באיזה מעשר מדובר
שאלות נוספות בנושאכתוב בגמרא עשר תעשר - עשר בשביל שתתעשר. ומותר לנסות בזה את ה' שכתוב: ובחנוני נא בזאת. האם מדובר במעשר של היום?? ומותר לנסות בזה את ה'?
הרב אדיר כהן
בודאי שמדובר גם על ימינו. וכן פסק מרן בבית יוסף יורה דעה (סימן רמ"ז) ומור"ם בהגהתו בשלחן ערוך (שם סעיף ד'). וכן דעת פוסקים רבים. אם כי יש חולקים, עיין בספר דיני ממונות להגר"ע בצרי, חלק א' (שער שנים עשר פרק א' הערה 2).
אלא שיש לדעת, שכדי שיהיה מותר לנסות ולזכות לעושר יש לו לעשות תחילה חשבון מכל אשר לו, ומכל עשרה יפריש אחד לא פחות ולא יותר, ואם ישאר מותר שלא הגיע לעשרה יניחנו בכיס לבדו ולא יערבנו עם השאר, ואחר שהפריש מהקרן יסתחר במעותיו, ובכל חצי שנה יעשה חשבונו ויראה מה שהרויח יותר ממה שהוציא ויתן מעשר. עיין בברכי יוסף (סימן רמ"ט ס"ק ה') באורך. ועיין עוד בספר מקור נאמן חלק א' (סימן תשמ"ב).
אלא שיש לדעת, שכדי שיהיה מותר לנסות ולזכות לעושר יש לו לעשות תחילה חשבון מכל אשר לו, ומכל עשרה יפריש אחד לא פחות ולא יותר, ואם ישאר מותר שלא הגיע לעשרה יניחנו בכיס לבדו ולא יערבנו עם השאר, ואחר שהפריש מהקרן יסתחר במעותיו, ובכל חצי שנה יעשה חשבונו ויראה מה שהרויח יותר ממה שהוציא ויתן מעשר. עיין בברכי יוסף (סימן רמ"ט ס"ק ה') באורך. ועיין עוד בספר מקור נאמן חלק א' (סימן תשמ"ב).
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: י״ב באייר ה׳תשע״ג – אפריל 22, 2013
אך בגמרא שבת כתוב במה זכו העשירים של ירושלים? בזכות זה שעשרו, וממשיכה הגמרא ובבל איך זכו? וכו'. מכאן מוכח שהגמרא לא דיברה במעשר כספים שנוהגים היום. שאם לא כן, למה הגמרא שאלה על בבל ועל שאר העולם איך הם מתעשרים? לא יכולים להגיד שגם הם עישרו?
הרב אדיר כהן
כנראה זו היתה המציאות שידע רבי ישמעאל ברבי יוסי, שעשירים שבא"י זה בגלל מעשר, ועשירים שבבבל זה בגלל כבוד התורה ושבשאר ארצות בגלל כבוד השבת. ולשיטת כבודו יש לשאול עוד שאלה, ושבשאר ארצות במה הן זוכין, יאמרו בגלל כבוד התורה כמו שאמרו על עשירי בבל. ועל כרחך שכך היתה המציאות שידע עליה.
ועיין עוד בהגהות יעב"ץ בשבת שם שכתב: שבבבל במה הן זוכין. נ"ב: שאין שם מעשר הארץ. ומכאן שמעשר כספים אינו מדין תורה ולא חובה כלל. עד כאן. הרי שהבין שבא"י מוכרחים עכ"פ ליתן מעשר מהתבואה והפירות. אבל אלה בבל שאין להם חיוב בזה. וגם מעשר כספים אינם נותנים, על זה שאלו במה הן זוכין. ועיין עוד בבן יהוידע ובמאור ישראל שם.
ועיין עוד בהגהות יעב"ץ בשבת שם שכתב: שבבבל במה הן זוכין. נ"ב: שאין שם מעשר הארץ. ומכאן שמעשר כספים אינו מדין תורה ולא חובה כלל. עד כאן. הרי שהבין שבא"י מוכרחים עכ"פ ליתן מעשר מהתבואה והפירות. אבל אלה בבל שאין להם חיוב בזה. וגם מעשר כספים אינם נותנים, על זה שאלו במה הן זוכין. ועיין עוד בבן יהוידע ובמאור ישראל שם.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור