Menu
שאל את הרב
print
אא

רבינו בעל ה"משנה ברורה" וכן רבינו בעל "כף החיים" כתבו כי לדעת רבינו הרא"ש ז"ל, הטעם שנוטלים ידיים לפני שחרית הוא משום שהידים עסקניות הם ונגעו במקומות המטונפים, לפי דבריו ז"ל אם אדם ישן בבתי ידים - כפפות, לא חייב נטילה, ולמעשה - לפי מהרי"ח סופר זצ"ל יטול בלי ברכה. לאור זאת לדעתי יוצא כי אדם שישן עם מכנסיים ארוכים וחולצה ארוכה [וגם גופיה לצורך העניין], אשר ודאי אינו נוגע במקומות המטונפים [אני יודע בעצמי כן] יש לו ליטול בלי ברכה, ולמעשה צריך ליגע במקום מטונף לפני שנוטל ידיו כדי להתחייב בנטילה אף לפי רבינו הרא"ש.

הרב רזיאל כהן

דעת התלמידי רבנו יונה (והפרדס שער ט' פ"ד) שבדורות הראשונים היו נזהרים בנקיות ידים (ולכן יכלו לברך את ברכות השחר קודם הנטילה), ועם כל זה היו אח"כ נוטלים בברכה. ולפי דבריהם ודאי שצריך ליטול בברכה גם במקרה שלנו. וכן מתבאר לדינא מדברי הרשב"א בתשובה (סימן קנג) שכתב שהישן על מטתו ערום, הרי ידיו בחזקת שנגעו בבית הסתרים, ואילו הישן בבגדיו, ידו בגדר "סתם ידים" (כלומר שהסיח דעתו משמירתן) ופסולות לתפלה. ע"ש.
ומה שכתבת שאתה יודע בעצמך שאינך נוגע, איני יודע איך הנך יכול לדעת מה אתה עושה בתוך שנתך וכי לא ייתכן שחיככת בשערותיך או נגעת בתוך אזניך וכיוצא? אם עדיין הנך מסתפק בדבר, עדיף שתשאיר את ברכת "על נטילת ידים" אחר שתגמור להתלבש ולהתפנות, ובנטילה שאחר הפינוי, עליה תברך על נטילת ידים, ואילו הנטילה שאתה נוטל בבוקר להעביר את הרוח הרעה – תיטול בלא ברכה (עיין שו"ת מחקרי ארץ חלק ב סימן א').
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן