שאל את הרב
print
אא
שמעתי פעם באחד השיעורים פה ממרן ראש הישיבה שליט''א שיש הסבר ל"לבוקע חלוני רקיע" מה הכוונה של זה בשם ספר הברית?

מרן ראש הישיבה

כתבתי זה בהערות לשו"ת איש מצליח כרך ג' סימן י"ג כדלהלן: אבל בביאור הנוסח הנ"ל שאומרים ובוקע חלוני רקיע, הנה הגאון בעל ספר הברית הנ"ל (ח"א מאמר ד' שני המאורות פרק י' דף כ"ג ע"א), הסביר היטב שדברים אלו לפי פשוטם נאמרו בדרך שיר ומליצה כלשון בני אדם, לפי מה שהם חושבים שהמאורות יבואו בעד חלונות וכו'. ואמנם לפי האמת אלה הדברים בעצמן נאמנו מאד ע"פ הסוד וכו', עיין שם באורך דברים נכונים ונכוחים. אמר המגיה: במקום אחר ביארתי בס"ד שיהיו דברי חכמים קיימים לפי פשוטן, במה שידוע בספרי הטבעיים חק "שבירת קרני האור", שקרני אור בעברם מסביבה קלושה לסביבה דחוסה יותר או להיפך (כגון מן האויר למים ולהפך, וכן מהאויר הסך שלמעלה מעיגול הנשימה הנקרא "אטמוספרה", לאויר כדור הארץ שלנו) משתברים ונוטים תחת האופק משתברים ונוטים הצדה, ובזה מסבירים היראות האור באופק מזרח (בעלות השחר) כשעה וחומש בטרם עלות השמש, שקרני השמש בעודה תחת האופק משתברות בדרכן בעוברן לאויר כדור הארץ ונראים אלינו. וזכורני שהמלבי"ם בפרשת בראשית ביאר יהי רקיע על עיגול הנשימה (אטמוספרה), וכן פירש הרב מעשי ה' (ושניהם אין מצויים אתי כעת). וידוע שברכת יוצר עיקר זמנה כמה דקות לפני הנץ החמה, ולכן אומרים בה: האל הפותח בכל יום דלתות שערי מזרח, ר"ל בעלות השחר באופק מזרח, ובוקע חלוני רקיע, שקרני האור חודרים ובוקעים דרך אויר כדור הארץ ונשברים בדרכם ומזה מגיע אלינו אור השחר, ובעוד רגעים אחדים "מוציא חמה" ממש ממקומה וכו'.

שאלת המשך:

הפירוש ל"בוקע חלוני רקיע" הינו מאלף ומובן.
האם הרב יוכל לבאר מדוע מופיע רק בברכות שבסידור התפילה ליום שבת? הרי לא אמור להיות ייחוד כלשהו לחדירת קרני האור ביום שבת. פעולה זו מתקיימת כל ימות השבוע והשנה מאז בריאת העולם ללא תקלות ידועות (מלבד תקופת המבול אולי).

מרן ראש הישיבה

תפלת השבת חגיגית יותר.
למשל - אל אדון על כל המעשים וכו', מתאימה גם לחול בכל הפרטים. אלא שבחול יש א"ב מקוצר (אל ברוך גדול דעה וכו'), ובשבת א"ב באריכות.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0