Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש מקור לחצי קדיש של סוף התפילה ממש לאחר עלינו לשבח, מצאתי מופיע רק בסידור הנקרא דרכי אבות,

רבני בית ההוראה

כן המנהג פשוט אצל קהילות קודש יוצאי ארץ מרוקו. ועיין ב''סידור אבותינו'' להרב מאיר עטיה שליט''א והוא בר סמכא לגבי המנהגים. ויש שנהגו לאומרו רק אחרי תפלת שחרית (שמש ומגן חלק ד' אורח חיים סימן ט''ו אות ב'). ועיין עוד בספר נתיבות המערב (סוף הלכות תפלה) שהזכיר מנהג זה והביא לו סמוכין מדברי הפוסקים. ועיין עוד בספר דברי שלום ואמת (להרב שלמה טולידאנו שליט''א) חלק א' בסוף הלכות תפלה שיישב מנהג זה.
ואבאר טעמו בקיצור, והוא מדברי השבלי הלקט סימן ח' משם הגאונים שאין כל תיבה או אות שבתורה שאין שם המפורש יוצא מהם מה שאין אנו יודעים, לכך נהגו לקדש. ואומרים קדיש אחר כל מצוה בפני עצמה כגון פסוקי דזמרה וכדומה. ע''ש. ועלינו לשבח שנתקן על ידי יהושע בן נון ע''ה לא גרע מינייהו שמכיל כמה פסוקים. עיין שם באורך. ובנתיבות המערב הנ''ל הביא עוד טעם שעל ידי זה כל הציבור אומרים עלינו לשבח ביחד. ע''כ. וכבר ראיתי חזנים שאחר המלים עלינו לשבח עם רגל אחת מחוץ לבית הכנסת. ועל פי דברי הפוסקים הנ''ל אתי שפיר מה שנהגו ק''ק יוצאי ארץ מרוקו לומר קדיש (הנקרא קדיש לעילא או חצי קדיש) אחרי עלינו לשבח של כל אחת מהתפלות.
ע''ה אליהו אדרעי ס''ט
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן