Menu
שאל את הרב
print
אא

מה רש"י הקדוש רצה להשמיע לנו כשפירש בתחילת פרשת וארא: "וארא"-אל האבות, הרי מפורש בפסוק שהקב"ה נגלה לאברהם,ליצחק וליעקב, וכולם הרי יודעים שהם האבות?

מרן ראש הישיבה

עיין להרא"ם וינוח לך.

שאלת המשך:

אם אפשר לכתוב לי דברי הרא"ם בזה, כי אינו תחת ידי לראות מה כתב?

הרב נסים מאזוז

הרא"ם שם כתב, שרש"י רצה לקבוע פירושו בפסוק זה על המלים וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי, ואז לכתוב פירושו, וקיצר בציטוט הפסוק, וכך צריך להיות וארא אל האבות באל שדי באותיות מודגשות של תחילת דיבור, ואח"כ מתחיל הפירוש.

שאלת המשך:

במירא דכיא הביא בשם הרב נפתלי אב"ד דפרנקפורט דמיין, שגם הקשה כן, אך על התירוץ שרש"י תפס לשון קיצור כתב: מ"מ קשה שהלא הוא אך למותר, והיה לרש"י ז"ל להרשים מן "באל שדי" (ונראה שרצונו להקשות, עד שאתה מקצר את אברהם וכו' ל"האבות" תקצר יותר ואל תעשה ד"ה כזה ארוך ודי ב"אל שדי").
וכתב שתירץ הגאון הנ"ל שרש"י מורה לנו סידור המקרא. שקשה לו שאמר הכתוב: "וארא אל אברהם וגו' באל שדי"- והלא אין כשהשכינה נראית אל הנביא, אין הנביא רואה שום-שם, לא הויה ולא שדי, רק תמונת ה' יביט, באספקלריא המאירה או שאינה מאירה. לזה מחלק רש"י את הפסוק- "וארא אל האבות" היא מילתא באפי נפשה, וב"אל שדי" היא גם מילתא באפי נפשא. וכתב ראיה לפירוש זה שבחומשים מדויקים יש מפסיק, נקודה בין האבות ובין "אל שדי".
וכעת אני ראיתי ברש"י כתב יד (לא ברור לי מקורו) שכתוב וארא אל האבות וישר מתחיל הפירוש "הבטחתים הבטחות ובכולן אמרתי להם אני אל שדי. וכו'" ואין כלל את הדיבור המתחיל "באל שדי".

וזה מתאים בהחלט לפירוש הרא"ם. ואולי לפי זה, כיוון שרש"י בפירושו מדבר על השם אל שדי ולכאורה נראה שזה העיקר שעליו מדבר רש"י ז"ל, וכדי להקל על הלומדים הוסיפו המדפיסים את המילים "אל שדי".ולא רצו למחוק את הדיבור המתחיל של רש"י ובזה מתורצת שפיר קושיית הרב נפתלי הנזכר במירא דכיא(כפי הבנתי את קושייתו)מדוע רש"י כתב ד"ה כזה ארוך אחר שרצונו לקצר היה לו להתחיל רק ב"אל שדי". והתשובה אולי כמו שכתבתי שרש"י כתב ד"ה קצר "וארא אל האבות" והמדפיסים הם שהוסיפו.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

הרא"ם חי בסוף תקופת הראשונים, טרם תקופת הדפוס וגם הוא ראה כתב יד, ואם הוא לא הזכיר גירסא כזו, זאת אומרת שלא היתה לפניו גירסא כזו. והראו לי צילום של כתב יד מתוכנת "בית מלא ספרים" (היברבוקס?) שכתוב שם כמו שכתבת, אבל בין השורות מופיעים המילים "באל שדי", ואולי זהו הכתב יד שציינת.
אבל דברי הגאון הנ"ל שהבאת, לעניות דעתי אינם מוכרחים, שמה שהקשה שהיה לו לדלג זה לגמרי, אינו מובן, כי רש"י רצה לבאר את המילים "וארא וגו'" שפירושו נראיתי אליהם והבטחתים וכו', שאינו מבואר בפסוק. גם מה שפירש שרש"י בא לומר שאין הקב"ה נראה בשם זה או אחר, מוקשה מדברי רש"י לקמן בדיבור המתחיל וגם הקימותי וגו', "וגם כשנראיתי להם באל שדי". עכ"ל.
ועל קושייתו גופה, יש לומר שרש"י יישב זה בדיבור המתחיל ושמי ה', ששם הוי"ה ברוך הוא מורה על קיום ההבטחה, וא"כ שם "אל שדי" מורה על מדה של ה' יתברך, ורש"י לא נחית לפרש ענין זה. לכן נראה לעניות דעתי שפירוש הרא"ם יותר פשטי.

שאלת המשך:

שלום רב, מחילה שנכנסתי בסוגיה, קשה לי שרש"י יכתוב פירוש על מנת לקצר, הרי נכתב ספציפית על המילה ו"ארא" ולא על המשך הפסוק שאותו פירש באריכות, וכן הלא מצאנו הרבה פסוקים שרש"י לא פירש כלל או שמצאנו פסוקים שכתב "איני יודע מה מלמדנו". רש"י מאוד עמוק ולפעמים מסתיר את פירושו (אולי בגלל העולם הנוצרי ששלט על ההגמוניה הרוחנית בתקופתו) לעניות דעתי רש"י בא לפרש את המילה ו"ארא" כי בקריאה עמוקה רש"י אולי הבין שיש קושי, ו"אל האבות" הוא הפתרון ולכן צריך להבין מה היה קשה לרש"י

הרב שלמה יהונתן מאזוז

כבר כתבתי בתשובה הקודמת שהרא"ם קדמון מאוד וחי בסוף תקופת הראשונים והפמ"ג כותב שלמד מהרא"ם על התורה איך לומדים את רש"י בש"ס! ואין לנו את האפשרות "ללמד"את הרא"ם כללים בהבנת רש"י, ואילו היה לך פירוש טוב אדרבא! תסביר ויאירו עינינו. אבל אי אפשר לומר לגאון כהרא"ם [אחד הבודדים שמרן הש"ע מכנהו גאון] הבקי פי כמה וכמה מאתנו בסיגנון רש"י ודרכו בפירושיו שהכיון שהוא מציע -קשה ומאידך לכוון (אפילו לא לפרש רק כיון) אותנו אל מבוי סתום! איזו קושיא יכולה להיות במלת "וארא"? ועוד שפתרונה הוא בשתי המלים "אל האבות"?! קושיא כזו שעמקנים כהרא"ם לא הגיעו חקרה ורדודים כמוני לא הסתבכו בה?
כל המפרשים שהציעו דרך אחרת מהרא"ם פירשו פירוש אחר לפי דרכם כמו הרב מירא דכיא הנ"ל ועוד אבל כשתעיין בדבריהם תמצא שפירושם במחכ"ת אינו פשט אבל מ"מ לא דחו את הרא"ם בטענה שלא מסתדר ולא מסתבר. ודרך אגב גם מוה"ר רבי ינון חורי ע"ה והבה"ח מרן שליט"א קלסו פירוש הרא"ם  

שאלת המשך:

מחילה על הניסוח, מקבל, אבל הקושיה המשיכה לקונן בי ולכן המשכתי לחפש פירושים נוספים. מצאתי דרך גוגל שו"ת של רב אורי שרקי פירוש שנתן מענה לכיוון שאלתי . לרש"י היה קשה המילה "וארא" כי זה סותר יסוד תיאולוגי ביהדות שיש עליו פסוק מפורש בתורה : לא יראני אדם וחי. לפי זה רש"י אומר לנו זה קשה ולכן אני מפרש את המילה וארא. כנראה שבגלל שאברהם יצחק ויעקב הם אבות זה מתרץ את הקושי. לא שהם לא חיו ע"פ הפשט , אלא אולי הכוונה במובן הרוחני או הנשמתי או הייעודי שלהם, אולי החיים של האבות הם לא החיים של הבנים ולכן "וארא" אפשרי ...?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

פירוש גאוני זה תמוה מדוע רש"י לא פירש את זה בפ' וִירא ה' אל אברהם באלוני ממרא ?!

שאלת המשך:

הופתעתי מאוד מהפירוש, לכן אמרתי פירוש קשה (-: זה כביכול מעניינו של ספר בראשית לבאר את מעלתם של האבות. אולי רש"י מפרש באופן חי ודינאמי עם ההתפתחות ההיסטורית של המקרא, וטרם הופעתם של בני ישראל, קושיות תיאולוגיות המשוות בין מעלת הבנים למעלת האבות ממתינה ונדרשת שהקושיה מופיעה - משה מקשה "ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה"- במידת הרחמים , מי שמקיים ולא מי שמבטיח (אל שדי) וכאן אולי רש"י חשב לבאר (אך בחר בפירוש בנאלי כדי להסתיר את העומק בגלל הקושי או אולי כדי להסתיר זאת ממבקרי המקרא) כחלק מהשיעור שהקב"ה מעביר למשה ללמדו את איחוד המידות - "וידבר אלהים אל משה ויאמר אליו אני ד'" . והלא משה בהמשך המקרא מבקש בעצמו לראות את פני השם (משה רבנו לא למד רש"י ? /: ) אז פה אולי המקום הראוי לבאור הנ"ל ...?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

סגנון השאלה (על כל המלים ה"גבוהות" והלועזיות ו"הסמיילי" שמתרוצצים כאן) אינו ברור לי דיו, האם הרב השואל מתכוון בציניות או ברצינות ? מאיזה פירוש הופתע ואיזה פירוש קשה -שלי . של הרב שרקי, או של הה"כ עצמו לבאר דברי ה' שרקי ?! מה זה "התפתחות היסטורית של המקרא" – אולי "זמן" המקרא? איפה ה' הבטיח למשה ב"א-ל  ש-ד-י" ? איזה "מבקרי המקרא" היו בזמן רש"י ? בקיצור לא הבנתי! ובלא"ה עיקר  פירושו הנ"ל לא מספק כי עוד לא הבנו איך רש"י יישב קושיא זו !

שאלת המשך:

אני לא רואה את התגובות האחרונות באתר. מחילה אבל התכוונתי להביע את הזדהותי עם הקושיה של הרב על הפירוש של הרב שרקי למה רש"י לא פירש כך כבר בספר בראשית וניסיתי להציע פתרון: עד שלא מופיעים בני ישראל ומשה רבנו לא מקשה על הנהגת הקב"ה אולי עדיין אין מקום לכתוב את הפירוש "אל האבות" (אם זה בא לתרץ "כי לא יראני האדם וחי"). הרי הקב"ה נגלה למשה בשם השם ולא בשם אל שדי אז למה נהיה יותר קשה לבני ישראל ? אז הקב"ה מסביר לו, התוכן של ההתגלות אלי האבות היה בשם אל שדי ושמי השם לא נודעתי להם, כלומר הם חיו בזמן ההבטחה ולא בזמן הקיום ולכן "וארא" אפשרי כי הם אבות וקיום ההבטחה הוא לבנים לבני ישראל. כל זאת כדי להסביר למשה את איחוד המידות שמי שמשעבד הוא מי שמושיע ולכן אוכלים מרור בליל הסדר וכמו שציטטתי: וידבר אלהים (מידת הדין) אל משה..אני ד' (מידת הרחמים). ודבר שני התבלבלתי שכתבתי מבקרי המקרא (הלוא הביקורת האקדמית התחילה לפני 200 שנה בערך) התכוונתי שאולי רש"י כתב פירוש בנאלי כדי להסתיר מפני קושיות תאולוגיות בדורו.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

ר'יצחק הי"ו!
ייש"כ שהבהרת דבריך, תגובתי הקודמת נשלחה אליך אישית, כי אין בה תשובה לדבריך רק כתבתי שלא הבנתי, ואם לך לא מפריע שתשובה כמו הקודמת תפורסם אה"נ. ומ"מ אחרי כל האריכות כבודו מסכים שהדברים לא ברורים, וגם לא הבנו איך זה מתיישב בתיבת "אל האבות, ועכדיף פירוש הרא"ם הברור מפרוש שלא עמדנו על עומקו, ודי בזה.

שאלת המשך: תגובה לתשובה

ע' בלקוטי שיחות ח"ג שיחה לפ' וארא ס"ח (https://drive.google.com/file/d/1vt1CPyVvvs9c4d9VHhro-NkYIDf0zJAN/view?usp=sharing), ובחט"ז ס"ו ואילך (https://drive.google.com/file/d/1QKZlvhxFOb3HG8MBnuP-wzrf75U6-dLl/view?usp=sharing) (וראה ג"כ בהוספות (https://drive.google.com/file/d/1uufoPweXxinLgb3x2mNsxI5TfI89N3VS/view?usp=sharing) ההוראה מזה בעבודת השי"ת).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן