שאל את הרב
print
אא
ידוע הענין שכדי לפטור המשקין בתוך הסעודה אפשר לשתות לפני הסעודה מעט ולכוין על השתיה בתוך הסעודה-אך יש להזהר לא לשתות לפני הסעודה יותר מרביעית כדי לא להכנס למחלוקת... מדוע אין את אותה בעיה בשתיית יין הקידוש לפני בציעת הפת -אם שותה יותר מרביעית? האם גם בקידוש אין לשתות רביעית כדי לא להכנס למחלוקת הנ"ל?

הרב משה שטר

הקידוש נחשב כחלק מהסעודה דהא קיימא לן "אין קידוש אלא במקום סעודה", לכן הגם ששתיית היין לפני נטילת ידיים "והמוציא" מ"מ מהסעודה עצמה נחשב וברכת המזון חוזרת גם על שתיה זו. וכן פסק מרן בשלחן ערוך (סוף סימן רעב סעיף י ובסימן קעד סעיף ו). ועיין עוד במשנה ברורה שבסוף סימן ער"ב.
ואגב הביאור הלכה בסימן קע"ד קצת מסתפק בזה, וכותב שנראה לו שישתה בקידוש רק כמלוא לוגמיו ולא רביעית וכמו שכתב השואל, מ"מ מכיון שקשה לצמצם בין מלוא לוגמיו לרביעית בפרט להמוני העם לכן אין שום חשש ואפילו לכתחילה וכפסק הש"ע שבברכת המזון תפטור היין של הקידוש ויכוין לזה, ומסתמא גם כולם מכוונים בברכת המזון על כל מה שאכלו ושתו בסעודה וזה כולל גם היין דקידוש בודאי.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0