Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר הבהיר שו"ת איש מצליח חלק א' (חלק אורח חיים סימן ט"ו סעיף א ד"ה ועל הסעיף) ציטט את לשון היראים בשער היראה דכתב דמה שאמרו בגמרא (ברכות י"ד ע"ב) דכל הקורא קריאת שמע בלא תפילין כאילו מעיד וכו'. וכתב על זה היראים: דכתיב וקשרתם והיו לטוטפות. ובסוף דבריו כתב האיש מצליח שפי' אפשר להעמיס בו את דברי המעיו"ט (פ"ב אות ט' [כצ"ל. והציון בשו"ת איש מצליח (הנד"מ) ט"ס הוא. כאשר עיני המעיין תחזינה מישרים]). ע"ש.
אך אחר נשיקת כפות רגליו הקדושות לכאורה הדבר תמוה דהמעיו"ט כתב בשיטת רש"י דהעדות שקר היינו הפסוק הראשון. והנפקא מינה אם הקורא רק פסוק ראשון (כמו בק"ש של קרבנות) צריך להניח תפילין. אך מדברי היראים משמע בדווקא כדברי החולקים שהעדות שקר היינו "וקשרתם".

רבני בית ההוראה

1. אינו טעות סופר כלל, כי מה שציין מרן זצ"ל לפ"ב סימן יו"ד, הכוונה לפירוש מעדני יו"ט הרא"ש פרק ב' סימן יו"ד, והוא באות ט' שם כמו שציין כת"ר.אבל איך שציין כת"ר לפ"ב אות ט' הוא טעות, כי אם תפקח עיניך תראה שיש 4 פעמים אות ט' במעדני יו"ט פרק שני, ולכן אם רוצים לציין ציון מפורט יותר יש לציין: פרק ב' סימן יו"ד אות ט'. (ומי שרגיל בספרי האחרונים עד לתקופה האחרונה, רואה שמציינים תמיד בקיצור נמרץ ולא כותבים את הציון בפרוטרוט) ופשוט.
2. ועל עיקר הערת כת"ר נר"ו, שמה שכתב מרן זצ"ל שאפשר להעמיס פירוש הרב מעדני יו"ט בכוונת ספר יראים, הוא לכאורה תמוה כי המעדני יו"ט כתב דהעדות שקר הוא הפסוק הראשון ובספר יראים כתוב שהעדות הוא במלים: וקשרתם, והיו לטוטפות. ע"כ תוכן דברי כת"ר. הנה כוונת מרן זקני זצ"ל פשוטה לפניה, ורצונו לומר כי אפשר לדחוק בלשון ספר יראים שכתב: מעיד עדות שקר בעצמו דכתיב וקשרתם והיו לטוטפות. עכ"ל. היינו כיון שאנחנו מצווים על הנחת תפלין, א"כ איך הוא יכול לקבל עליו עול מלכות שמים בפסוק "שמע ישראל" כאשר באותו רגע ממש אינו מקיים את מצות אדונו – הקב"ה שציונו להניח תפלין דכתיב וקשרתם והיו לטוטפות. ואם היה כוונת הרב ספר יראים שהעדות שקר באמירת הפסוקים וקשרתם והיו לטוטפות, היה לו לכתוב: מעיד עדות שקר בעצמו "שקורא" וקשרתם והיו לטוטפות. ולא לכתוב "דכתיב". (וכמו שהתוס' ותר"י הדגישו "שהוא קורא").
ופירוש זה אינו רחוק שהרי הרב אבודרהם שהביא מרן זקני שם בסמוך כתב כן וז"ל: שהוא מקבל עליו עול מלכות שמים בפיו ובשפתיו ואינו מקיים מצוותו. עכ"ל. ופשט לשונו משמע שאיך הוא אומר ה' אליקנו ה' אחד וכביכול מקבל עליו עול מלכות שמים ומאידך אינו מקיים מה שנצטווה להניח תפלין. וכמובן שגם באבודהם עצמו אפשר לדחוק לפרש כפירוש תוס' ותר"י, וכבר העיר בזה מרן זצ"ל בסמוך. וכך גם אפשר לפרש גם בדעת שיטת ריב"ב שכתב: כלומר נראה כאומר מעולם לא צוה הקב"ה מצוה זו. וכן בדעת הרב נמוקי יוסף שכתב: שאין יראת מלכות שמים עליו שאומר בפה ואינו עושה. ובהם קצת יותר קל לפרש שהבעיה היא באמירת פסוק "שמע ישראל" שמקבל עליו עול מלכות שמים ובאותו רגע אינו מקיים המצוה, והרי זה או כאילו אומר "לא ציוה הקב"ה מצות תפלין" (כמ"ש ריב"ב), או שאומר ה' אלקינו ה' אחד אבל אינו מקבל עליו עול מלכות שמים (כמ"ש נמוקי יוסף). ועל שלשתם כתב מרן: ולשונות אלו (של שיטת ריב"ב, נמוק"י, וספר יראים) עם שיכולים להעמיס בהם פירוש הרב מעדני יו"ט, מ"מ יותר נוח לפרש בהם כפירוש השני. והרי זה כמבואר. (והאמת שקצת נראה מבין ריסי עיני כת"ר נר"ו שהבין שכוונת מרן זקני זצ"ל שאפשר להעמיס בדברי הרב מעדני יו"ט שכתב: "שאילו העיד אמת, באמרו שהוא אלקים ה' אחד, היה מקיים מצוותיו", את דברי הרב ספר יראים שמבואר מדבריו שהעדות שקר היא באמירת וקשרתם והיו לטוטפות, ולכן כת"ר תמה איך אפשר להעמיס כן הרי לשנן המעדני יו"ט מפורש שהעדות שקר הוא בפסוק ראשון. ואם כן היא תמיהת כת"ר, אז לא קשיא מידי כי בודאי אין כוונת מרן זצ"ל כן, שהרי כתב "ולשונות אלו (של היראים ודעימיה) עם שיכולים להעמיס בהם פירוש הרב מעדני יו"ט, ומבואר דכוונתו להיפך להעמיס פירוש המעדני יו"ט בכוונת הראשונים ולא להיפך, וכמו שביארנו לעיל באורך. וזה פשוט, ואם שגיתי בהבנת דברי כת"ר אתי תלין משוגתי).

ע"ה אריה מאזוז ס"ט

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן