Menu
שאל את הרב
print
אא

1. בן כמה היה ירמיה כשה' אמר לו "אל תאמר נער אנוכי"?
2. לגבי נסיבות מותו של אבנר בן נר שהיה איש מאד חזק ואף לאחר שנדקר בגבו בידי יואב בן צרויה, תפס אותו אבנר והיה בכוחו להורגו, רק שעם ישראל ביקשו שישחרר את יואב כי אין מי שילחם בפלישתים ואבנר אכן התגבר על רצונו ושיחררו ועל כך הספידו ושיבחו דוד המלך בהלויה, ידיך לא אסורות וכו' דהיינו שידיו של אבנר לא היו קשורות והיה בכוחו לעשות מעשה והתגבר. האם היה מותר לאבנר להרוג את יואב (מה שרצה לעשות ולא עשה) מצד איסור לא תיקום- ואין לומר לכאורה הבא להרגך השכם להורגו, שזה לא שייך כאן שהרי הכלל הנ"ל הוא כדי להנצל מהרוצח, אבל אם כבר נדקר ותוך כדי גסיסה בא לעשות מעשה הרי מדובר כאן בנקמה בלבד. לכן השאלה היא האם אבנר ממילא היה מחויב לשחרר את יואב גם ללא הסיבה הנ"ל שעם ישראל צריכים אותו (והיה עליו להבין שיואב רק שליח שמבצע רצון ה' כמו שכתוב שאבנר היה חייב מיתה על שעשה דמם של הנערים משחק- ישחקו הנערים לפנינו) או שהיה רשאי להרוג את יואב ושיחררו לפנים משורת הדין ?

רבני בית ההוראה

1. מהר"י אברבנאל כתב כבן י"ב – ט"ו ובשם הרמב"ם במורה נבוכים כתבו שהיה גדול כבן ל' ואעפ"כ נקרא נער כמו יהושע בן נון. (מעם לועז).
2. אבנר היה רשאי מדין גואל הדם.

שאלת המשך: האם אבנר לא הרג את יואב חזרה מדין גואל הדם?

האם אבנר לא הרג את יואב חזרה מדין גואל הדם של עצמו כי הסנהדרין כך אמרו לו? וכן מה המקור שאבנר התעמת ורצה להורג את יואב לאחר שכבר פגע בו? ולא עשה זאת למען עם ישראל כדי שיהיה מי שילחם עם הפלשתים?

הרב משה עטיה

ע’ בילקוט שמעוני (ירמיה סי’ רפ”ה) וז”ל: “ולא לגבורים המלחמה”, זה אבנר, אמרו עליו שהיה בטוח בכוחו ואומר אלולי היה לארץ מקום לאחוז בה הייתי מזעזעה, והיה כל מחנה ישראל שרוי בין שני ארכבותיו, וכיון שנפלה שעתו הכהו יואב בן צרויה. באותה שעה תפשו אבנר וכפתו בידו כפקעת של שתי מיד עמדו כל ישראל לפניו ואמרו לו אדוננו אם אתה הורגו מיד נשארנו כיתומים אשר אין להם אם, ויבואו הפלשתים ויבוזו את נשינו ואת כל אשר לנו, אמר להם ומה אעשה שכבה את נרי אמרו ליה תדון עמו לפני דיין האמת, השליך אותו מידו ונפל, זה חי וזה מת. ע”כ. ומשמע שלא היו אלו הסנהדרין אלא עם ישראל ומחמת חסידותו וצדקותו הניחו. וע’ בזית רענן שם ובילקוט שמעוני (הוצאת הרב קוק) שהביאו שיש שגרסו באותו מעשה באופן הפוך שיואב תפס לאבנר ובקשוהו שלא יהרוג את אבנר ולבסוף הרגו יואב. וכתבו שכן נראה נכון להגיה תפש באבנר וכו’ ע”ש. אך לענ”ד הגירסא האמיתית נראית “תפשו אבנר”, וכנראה ממה שסיים שכיבה את נרי, ויואב לא שייך שיאמר לשון זו שכיבה את נרו שהרי היה רק גואל הדם.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן