שאל את הרב
print
אא
1. ראיתי (טוניסאים) שנוהגים לתקוע שברים באופן שאין הפסק ברור בין שבר לשבר, אלא זה נשמע כעין תקיעה ארוכה ובאמצע מעין הפסקות קטנות. שאלתי האם יש מקור למנהג זה?
2. לגבי תרועה המנהג המקובל אצל האשכנזים והרבה מהספרדים לתקוע לפחות תשעה קולות קצרים. אך יש מנהג נוסף אצל בני תימן וחלק מהספרדים לתקוע קול רועד.
א: כיצד יוצא הקול הרועד הזה? מרעידים את השופר? את הפה? משהו אחר?
ב: מה דעת הפוסקים לגבי תקיעה זו?

הרב אדיר כהן

1. איני מכיר בזה חילוקי מנהגים בין יוצאי תוניסיה לשאר עדות ישראל, וכל שיש הפסק, בין שבר לשבר, אף קטן ביותר, שפיר דמי. וכל שאין הפסקה בין שבר לשבר, רק הקול עולה ויורד הרי זה תקיעה.
2. א. כך מנהג תימן וג'רבא ואולי עוד קהילות, וזה על ידי הלשון, או ע"י הפסקים בנשימה כמו שראיתי שכתב הגר"י רצאבי בספר שלחן ערוך המקוצר עיני יצחק ח"ג (סימן ק"י הערה ל"ג), והזהיר שם לא לעשות כן ע"י נענוע השופר ביד שבזה רבים סוברים שאין יוצאים יד"ח אף בדיעבד. ע"ש. וכן שמעתי את מו"ר הגאון הנאמ"ן נר"ו מזהיר על כך, לעשות כן ע"י הלשון ולא ע"י נענוע השופר ביד.
ב. כמדומה שתרועה זו נראית יותר כיללה מאשר ט וטו טו (התרועה צריכה להיות יללה. עיין בר"ה דף ל"ד ע"א). וכן שמעתי משם מוה"ר הגר"מ הלוי זצ"ל. ועיין בש"ע המקוצר הנ"ל (הערה ל"ב) שהביא סמוכות למנהג זה מהגאונים והראשונים.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0